Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storsatsning på elbussar när Norge tar över i Danmarks fjärde stad

Ålborg är Danmarks fjärde största stad. Från nästa höst blir all kollektivtrafik eldriven. Foto: Tomasz Sienicki.

Elbussarna rycker nu fram allt snabbare i Norden. I augusti nästa år ska bustrafiken i Danmarks fjärde största stad, Ålborg, bli helt elektrisk. Det är resultatet av att trafikhuvudmannen Nordjyllands Trafikkselskap, NT, nu är klar med upphandlingen av stadsbusstrafiken i Ålborg. Norges största bussföretag, Tide, vann upphandlingen. Affären är den största någonsin för Tide. För Ålborgs kommun blir den nya, eldrivna kollektivtrafiken drygt åtta miljoner kronor billigare än dagens trafik.

Upphandlingen omfattar alla stadsbussar i Ålborg, inräknat den nya BRT-linjen Plusbus som startar våren 2023. Totalt handlar det om 110 tursatta elbussar som efterhand sätts i trafik från augusti nästa år. Inklusive reservbussar får Ålborg 121 nya elbussar. De bussar som idag trafikerar Plusbus framtida sträcka kommer dock inte att bytas ut mot elbussar förrän våren 2023.

Den nya plusbussarna blir 24,8 meter långa, dubbelledade elbussar med på- och avstigning genom samtliga dörrar. Enligt NT är elbussarna de längsta i Danmark och Ålborg blir en av de första städerna i Europa att införa så långa bussar som är helt eldrivna.

Den upphandlade trafiken, mätt i tursatta bussar, utgörs av tretton plusbusssar, 87 vanliga stadsbussar och tio förstärkningsbussar. Samtliga bussar ska ha NT:s nya design.

Tides avtal är värt cirka 4,8 miljarder kronor, inklusive optionsår. Avtalet innebär att Ålborg blir den hittills största staden i Danmark som går in för en total omställning till nollutsläppsbussar i kollektivtrafiken.

För Tide är avtalet det fjärde som företaget vinner i Danmark under det senaste året, Företaget befäster därmed sin ställning som en stor aktör på den danska marknaden för kollektivtrafik.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)