Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljardinvestering i FlixBus´ moderbolag

FlixBus planerar bland annat en kraftig expansion i USA där man redan är etablerad, som här i New York. Foto: Ulo Maasing.

FlixMobility, moderbolag till expressbussföretaget FlixBus och lågpriståget FlixTrain, har fått in merikanska Canyon Partner som ytterligare en investerare. Finansieringsrundan som är baserad på en blandning av eget kapital och lån uppgår till mer än 650 miljoner dollar. vilket motsvarar cirka 5,4 miljarder kronor. Det innebär att FlixMobility får in ytterligare en partner och planerar expansion både på befintliga och nya marknader. FlixMobility värderas nu till mer än tre miljarder dollar, nästan 25 miljarder kronor.

Förutom företagets grundare finns en rad stora investerare i bolaget: General Atlantic, Permira, TCV, Holtzbrinck Ventures och Silver Lake.

– Med de senaste kapitaltillskottet ser vi positivt på framtiden och stärker vår vision att tillhandahålla hållbar mobilitet med FlixBus och FlixTrain till människor världen över, säger Jochen Engert, grundare och VD för FlixMobility.

– Med den nu stängda finansieringsrundan är vi väl förberedda för våra framtida internationella tillväxt- och expansionsplaner med FlixTrain och FlixBus.

Efter pandemin fokuserar nu bolaget på tillväxt och expansion på nya och befintliga marknader för både buss och tågtrafik.

I våras lanserades FlixTrain i Sverige. Foto: Ulo Maasing.

I våras lanserade man bland annat FlixTrain i Sverige som blev bolagets första tågexpansion utanför Tyskland. Planer finns att expandera ytterligare på hemmaplan och globalt. Planer finns även på att expandera och bli marknadsledande i USA och Storbritannien.

Det nya kapitaltillskottet kommer bland annat att användas till FlixMobilitys expansion i USA, Storbritannien och Portugal, där man planerar att bli marknadsledande inom expressbusstrafik. Planer finns även att ytterligare utöka sin position i Turkiet, Frankrike och Östeuropa. Dessutom planerar företaget att expandera till nya marknader efter den pandemirelaterade pausen.

– Vi byter strategi från försvar till attack. Vårt mål är att bli marknadsledande på alla våra befintliga marknader. Detta gäller även nya marknader som Storbritannien, Portugal och USA, där vi för närvarande är nummer två eller tre, säger André Schwämmlein, grundare av FlixMobility.

– Vi ser USA som en enorm potential och vår största marknad i framtiden. Efter pandemin kommer vi även att stärka vår marknadsposition på den europeiska marknaden så att vi kan erbjuda människor möjligheten att resa igen. För att detta ska ske måste varje enskilt land och EU stödja rättvis konkurrens för kollektivt resande med buss och tåg.

– Enbart under 2019 reste 62 miljoner passagerare med oss. Vi fortsätter att expandera och bygga på denna framgång med att utöka våra erbjudanden på nya och befintliga marknader. Vi är övertygade om att vi kommer att kunna erbjuda grön mobilitet till ännu fler människor de närmaste åren.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)