Såväl fullelektriska bussar som hybridbussar använder återvunnen bromsenergi för själva driften. Men i den tyska staden Köln går man nu steget längre. Bromsenergi från två av spårvägslinjerna i staden återvinns och omvandlas till el som i sin tur kan användas för att ladda elbussar och elbilar.
Det är lokaltrafiken i Köln, Kölner Verkehrs-Betriebe (KVB) tillsammans med partnerföretagen RheinEnergie och Ford har utvecklat en innovativ laddinfrastruktur för elbussar och elbilar.
Själva laddstationen ligger vid en av KVB:s hållplatser där två av stadens spårvägslinjer, linjerna 3 och 4, stannar. När spårvagnarna bromsar återvinns energin och omvandlas till el som lagras i sex batterier vid hållplatsen. Batterierna kommer från Ford och r gamla bilbatterier som vardera består av 48 moduler. Batteripaketet väger omkring 700 kilo och har en lagringskapacitet på cirka 300 kWh.
Intill spåvägshållplatsen finns också en laddstation för tre elbusslinjer där bussarna laddas via pantograf. Intill hållplatsen fick också en infartsparkering med två laddstationer för elbilar som kan laddas med såväl växel- som med likström – allt tack vare spårvagnarnas bromsenergi.
Lämna ett svar