Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu öppnar Sundsvalls nya resecentrum

I den långa vänthallen till bussarna är ek det dominerande materialet. Där finns också ett antal gluggar av stål med Sundsvallsinspirerad konst av Peter Svedberg. Illustration: MAF Arkitektkontor.

Klockan tre på morgonen den 16 augusti, nu på måndag, blir det premiär för Sundsvalls Centralstation. Där ska en nybyggd bussterminal knyta samman buss- och tågtrafik. Två år har det tagit att bygga om och utvidga stationen till ett toppmodernt resecentrum.

– Det nya resecentrumet är en viktig infrastruktursatsning för Sundsvall, både utifrån ett tillväxt- och klimatperspektiv. Genom att samla tåg och buss på ett ställe så underlättar vi för ett hållbart kollektivt resande som är en förutsättning för att vi ska kunna möta den gröna omställningen. Bättre möjligheter till pendling stärker också vår arbetsmarknadsregion med möjlighet för både människor och företag att växa, säger Bodil Hansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall.

Den 16 augusti flyttar flera landsbygdslinjer sin start- och ändhållplats till Sundsvall C.

‒ Flera av linjerna kommer dock att fortsätta trafikera centrum. På plats kommer vi att ha digitala informationstavlor som ska göra det enkelt att se ankomst- och avresetider samt till vilken gate man ska gå, säger Per Wahlberg (M), ordförande på Din Tur, den regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland.

– Projektet har delfinansierats av Trafikverket, som nu planerar för ännu fler satsningar.

‒ Vi ska bygga om bangården och göra plats för fler och längre tåg. För att öka säkerheten ska vi även bygga en passage över spåren till plattformarna från det nya resecentrumet, vilket gör att tågresenärer inte behöver gå över spåren. Den preliminära byggstarten är 2023, säger Catherine Kotake, regional direktör på Trafikverket.

För om- och tillbyggnaden av Sundsvalls nya resecentrum står det kommunala fastighetsbolaget SKIFU.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)