Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Vätgasdriven mack ska snabbladda elbussar

Proton Motors bränslecellsdrivna laddstation för batteribussar gör laddningen oberoende av elnätet, samtidigt som elproduktionen är utsläppsfri. I kraftfulla batteripaket lagras el för toppar i efterfrågan. Bild: Proton Motor.

Att snabbladda batteribussar behöver inte kräva att laddstationen är ansluten till elnätet. Laddningen kan istället ske på laddstationer där vätgasdrivna bränsleceller producerar el till bussarna, oberoende av tillgång till elnätet eller om nätet har tillräcklig kapacitet. Det gör också att dyra utbyggnader av elnätet för att elförsörja batteribussar blir onödiga och vidgar marknaden för batteribussar. I praktiken handlar det om att de batterielektriska bussarna kan bli bränslecellsbussar, men utan bränsleceller och vätgastankar ombord.

Det är det tysk-brittiska företaget Proton Motor som lanserar vad man hävdar är den första laddstationen för elbussar som är oberoende av elnätet, Nexus-fc. Stationen består, förutom av vätgasdrivna bränsleceller, även av kraftfulla batteripaket där el som produceras av bränslecellerna kan lagras för att klara toppar i efterfrågan.

Proton Motor ska leverera själva bränslecellerna. Enligt den internationella facktidskriften H2 View innebär lösningen ett stort genombrott för såväl vätgas som batteridriven mobilitet – tekniken kan ju inte bara användas för att ”tanka” batteribussar utan även andra batteridrivna fordon.

Till en början ska projektet leverera snabbladdningsstationer till ett bussföretag som drivs av lokaltrafiken i Frankfurt am Main, In-der-City-Bus. Men målet är att utveckla och marknadsföra bränslecellsdrivna snabbladdningsstationer till elfordon av alla slag.

Projektet har nyligen fått ett statligt utvecklingsstöd på femton miljoner kronor.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)