Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elsparkcyklar: avlastar kollektivtrafik men ordning krävs

Elsparkcyklar kan avlasta kollektivtrafiken och vara nyttiga, men en rad åtgärder krävs för att få ordning på problemen kring cyklarna, anser Stockholms Handelskammare. Foto; Ulo Maasing.

Elsparkcyklarnas intåg i våra städer har förändrat stadstrafiken. De har inneburit stora nyttor för användarna och kan avlasta kollektivtrafiken, men har också skapat en hel del problem. Det anser Stockholms Handelskammare som nu vill se fem skarpa åtgärder för bättre ordning med ellsparkcyklarna.

Det var våren 2019 som elsparkcyklarna på allvar debuterade i svenska städer. Sedan dess har antalet formligen exploderat och enbart i Stockholm finns nu 21 000.

– Den här sortens mikromobilitet är efterfrågad och kan avlasta exempelvis kollektivtrafiksystemet, men det är viktigt att komma till rätta med baksidor i form av buskörning och oansvariga parkeringar som påverkar andra som vistas på stadens gator, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

Affärsidén med elsparkcyklarna är att tillhandahålla ett transportmedel som möjliggör snabbare resor mellan punkter som inte är sammanbunda med kollektivtrafik samt att underlätta resor under den sista sträckan av den totala resan, exempelvis mellan en station och hemmet. En aktör uppger att 45 procent av deras resor i Stockholm antingen slutar eller börjar inom 100 meter från ett kollektivtrafikstopp.

Stockholms Handelskammare vill att cyklarna ska få registreringsnummer. Det förekommer i Berlin och en rad andra städer i Europa. Foto: Ulo Maasing.

Den funktionen ser Stockholms Handelskammare som viktig för svenska städer i allmänhet och större städer, exempelvis Stockholm, i synnerhet.

Samtidigt har problemen kring hur elsparkcyklarna används och parkeras fått stor uppmärksamhet. Olyckorna har ökat och benbrott och käkskador har varit särskilt vanliga. Vårdslös körning, ofta i hög fart på trottoarer, att flera åker på samma cykel är några av problemen. Dessa måste tacklas, anser Stockholms Handelskammare och presenterar en lista på åtgärder som man vill att regeringen vidtar genom att förändra lagstiftningen:

1. Ge kommunerna möjlighet att begränsa antalet aktörer och sparkcyklar.
2. Inför särskilda parkeringsplatser för sparkcyklar, cyklar och liknande fordon.
3. Samtliga sparkcyklar som framförs i offentlig miljö bör ha registreringsskylt.
4. Inför en möjlighet att belägga personer med framförandeförbud efter vårdslös körning.
5. Inför en promillegräns för elsparkcyklar.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)