Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektriskt för kryssare i Stockholm

Kryssningstrafiken i Stockholm ska bli mindre belastande för miljön. Foto: Ulo Maasing.

Kryssningstrafiken är sommartid en stor uppdragsgivare för bussföretag i Stockholmsområdet. Men samtidigt bidrar kryssningsfartygen i Stockholm och runt Östersjön med betydande utsläpp av koldioxid och luftföroreningar. En bättring är dock på väg genom att Stockholms Hamnar har beviljats bygglov för att utrusta Stadsgården vid Södermalm med elanslutning för fartyg.

Bygglov är beviljat för två högspänningsanläggningar på Stadsgården som kommer att kunna försörja kryssningsfartyg med el. För Stockholm innebär det en minskad miljöpåverkan eftersom kryssningsfartygen kan stänga av sina generatormotorer för elproduktion och istället ta emot el från det lokala elnätet.

– Det är glädjande att bygglovet är klart och att vi kan presentera två högspänningsanläggningar som bidrar till att minska fartygens utsläpp, säger Thomas Andersson, vd Stockholms Hamn.

– Kryssningspassagerarna betyder mycket för Stockholm ekonomiskt och bidrar med över 1000 arbetstillfällen i regionen. Elanslutning på Stadsgården är del av en viktig gemensam miljösatsning tillsammans med andra Östersjöhamnar för att bli en hållbar kryssningsdestination av internationell klass, säger ansvarigt borgarråd för Stockholms Hamnar, Joakim Larsson (M).

Arbetet med att utrusta Stadsgårdens kajlägen 167 och 160 med elanslutningar kommer att vara klart år 2023 respektive 2024. Miljösatsningen för kryssningsfartyg i Stockholm är prioriterad och har beviljats bidrag både från EU och från det svenska Klimatklivet.

Taggat som: ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)