Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Gigantisk bussjätte genom fusion

National Express är tänkt att äga tre fjärdedelar av den nya bussjätten. Företaget har en omfattande expressbusstrafik, främst i Storbritannien. Foto: National Express.

En ny gigant inom europeisk bussbransch är på väg att bildas. Det är de två brittiska företagen National Express och Stagecoach som planerar en fusion vilket skulle skapa en bussjätte med 36 000 bussar. National Express kör busstrafik, både lokal trafik och expressbussar, i Storbritannien och Spanien, tåg i Tyskland och skolbussar i USA, medan Stagecoach numera har sin verksamhet helt koncentrerad till Storbritannien med såväl lokal busstrafik som regional och expressbussar.

De brittiska bussföretagen har tagit mycket stryk under covid-19-pandemin och pressas dessutom ytterligare genom att expansiva FlixBus nu går till offensiv i Storbritannien.

Stagecoach har en flotta på cirka 8 400 bussar och kör kollektivtrafik i Skottland, London, Manchester, Liverpool, Newcastle, Hull, Sheffield, Oxford och Cambridge. Företaget kör också spårvagnar i Sheffield, expressbussar mellan Oxford och London samt expressbussnätet Megabus över hela Storbritannien.

National Express har trafik i färre städer, men är den största operatören av långväga busstrafik i Storbritannien med en flotta på cirka 28 000 bussar i Storbritannien och Spanien samt startar upp trafik i Marocko. Dessutom har företaget en omfattande verksamhet med skolbussar i USA och tågtrafik i Tyskland.

Enligt planerna ska Stagecoach aktieägare med grundarna Brian Souter och Ann Gloag i spetsen äga 25 procent av det fusionerade bolaget medan National Express´ ägare ska äga 75 procent.

Både Stagecoach och National Espress aktier rusade när planerna på en fusion blev kända på tisdagen. Stagecoach aktier ökade med 20 procent, National Express´ med sju procent.

Samtidigt betonade de båda företagen att det ingalunda är säkert att fusionen kommer att genomföras enligt plan.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)