Lågentrébussar är en stor marknad i Sverige och övriga norden, och en marknad som växer även internationellt, inte minst i Centraleuropa. Nu lanserar busstillverkaren MAN sin stadsbuss Lion´s City även som lågentrébuss, bland annat med sikte på marknaden för regionbussar. Produktionen börjar tidigt nästa år och en rad versioner, både för region- och stadstrafik följer, likaså en lätthybrid. Bussmagasinet.se var på plats i München när MAN presenterade nya Lion´s City LE.
– Vi räknar med att bussen kommer att bli mycket intressant för den svenska marknaden, även om 15-metersversionen tyvärr inte kommer förrän 2024, sa Rudi Kuchta, chef för MAN:s bussproduktion till bussmagasinet.se i samband med presentationen..
Vid lanseringen visade MAN två 13-metersbussar för regiontrafik, båda 13,15 meter långa och försedda med mycket komfortabla stolar med högt ryggstöd. Denna, liksom en 12,44 meter lång version kommer att sättas i serieproduktion tidigt nästa år för att sedan följas av flera versioner.
Tidigt 2023 börjar produktionen av en stadsbussversion av den nya lågentrébussen, Lion´s City LE, i samma längder. Dagens Lion´s City finns ju endast som låggolvsbuss. Samtidigt kommer bussen som ”lätthybrid”, eller efficient hybrid som MAN kallar det och som ger en bränslebesparing på upp till cirka tio procent. 2024 följer så en treaxlig, 14,46 meter lång version av Lion´s Intercity LE – en version som torde vara mycket intressant för den svenska regionbussmarknaden.
– Vi räknar med att så småningom presentera även en batterielektrisk version av lågentrébussen. Däremot är ingen gasversion planerad, bland annat därför att takkonstruktionen inte är lämpad för montering av gastankar, sa Heinz Kiess, marknadschef för MAN bussar till bussmagasinet.se i samband med presentationen av den nya modellen.
För att hålla priset på bussen nere har MAN:s konstruktörer inte startat från scratch när det gäller Lion´s Intercity LE. Istället har man, enkelt uttryckt, kombinerat främre delen av låggolvsbussen Lion´s City med den bakre delen av höggolvsbussen Lion´s Intercity.
Passagerare
Utvändigt kommer stads- och regionbussarna att se likadana ut, även om stadsbussen kommer att ha något mindre hjul. Stadsbussen får också en något större passagerarkapacitet än motsvarande regionbussversion eftersom ståplatserna blir fler. I tolvmetersversion får Intercity LE en kapacitet på upp till 102 passagerare, jämfört med City LE:s 107 passagerare. I treaxlig version blir kapaciteten upp till 115 respektive 121 passagerare.
Stadsbussen får också helt plant golv fram i främre delen av bussen, medan Intercity LE kommer att kunna fås med antingen plant golv eller med podestrar i låggolvsdelen, fram till mittdörrarna.
När vi tittade på de två bussar som MAN presenterade i München regerade vi dock på att passagen för resenärerna förbi förarplatsen var trång på grund av podestrarna, likaså mittgången där det kommer att vara en utmaning att ta sig förbi eventuella ståplatspassagerare. Till det trånga intrycket bidrog att premiärbussarna hade enkeldörrar fram.
Men bussen kommer att kunna fås även med dubbeldörrar fram vilket säkert eliminerar problemet.
Mittdörrararna är alltid dubbla. I treaxlig version för stadstrafik får bussen som standard en tredje dörr baktill, något som också finns som tillval på övriga versioner.
Minskar skadegörelse
De båda premiärbussarna var utrustade med MAN:s stolar Intercity Basic, med höga, lätt skålade ryggstöd, klädda i konstläder och mycket komfortabla enligt vår mening. Interiören är ljus och luftig. Till det bidrar att exempelvis bagagehyllorna är ljusa. Dubbla USB-uttag finns vid varje stolspar.
– Vi har lagt ner mycket arbete på att interiören ska vara inbjudande. En kanske lite oväntad effekt av att det finns internet och USB-uttag ombord är att vandaliseringen minskar, enligt rapporter som vi fått från trafikföretag. Ungdomar, som annars kanske skulle klottra är istället fullt sysselsatta med sina mobiler, berättade MAN:s chefsdesigner Stephan Schönherr.
I höggolvsdelen bakom mittdörrarna är stolarna placereade som på ett teatergolv, likt i en del turistbussar.
Där det är möjligt har alla stolar och stödstänger väggfästen, vilket underlättar städningen.
Lättare
Den invändiga LED-belysningen är direkt och har en behaglig, varm färgton. För ventilation och luftkonditionering finns flera alternativ som kunden kan välja emellan. MAN pekar särskilt på de luftfilter man erbjuder och som i en mycket hög grad filtrerar bort virus och andra partiklar från luften inne i bussen.
Förarplatsen är 1,2 decimeter högre placerad än på MAN:s rena låggolvsbussar vilket gör att föraren möter resenärerna i ögonhöjd. Två versioner av förarplatsen finns, dels MAN:s egen klassiska som är välkänd för den som har kört Lion´s Intercity, dels ett utförande som följer de tyska VDV-normerna och är samma som i den nya generationens Lion´s City. För långa förare är en välkommen nyhet att förarstolen nu kan skjutas ytterligare fem centimeter bakåt jämfört med Lion´s Intercity
MAN:s konstruktörer har arbetat hårt för att reducera fordonets vikt och företaget hävdar att nya Lion´s Intercity LE är lättare än motsvarande modeller hos konkurrenterna. Bland annat har en del stålprofiler eliminerats vilket har sänkt bussens vikt med cirka 300 kilo, något som i sin tur påverkar bränsleförbrukningen gynnsamt. Sidopaneler i plast reducerar vikten ytterligare, samtidigt som underhållskostnaderna minskar genom att skadade paneler lätt kan bytas ut.
– En stor fördel är att bussföretagen kan ha färdiglackade paneler i sin egen färg i lager. Om en skada skulle uppstå kan man snabbt byt ut panelen utan att bussen måste in på lackering, påpekar Stephan Schönherr.
Lätthybrid
Lion´s Intercity LE kan fås med tre olika versioner av MAN:s egen D15-motor och på 280, 330 respektive 360 hästkrafter. Naurligtvis är motorerna anpassade till att kunna köras på HVO, FAME och syntetdiesel.
Från 2023 kommer motorn att kunna kombineras med MAN:s egen lätthybridsystem, något som är en nyhet för lågentrébussar för regionaltrafik.
MAN bedömde redan för flera år sedan att de stora hybridernas tid är förbi. Lätthybriden består i princip av relativt liten generator/elmotor samt små superkapacitorer på taket. Generatorn omvandlar bromsenergi som lagras i supercapacitorerna. Energi därifrån gör att bussens elförsörjning blir oberoende av själva drivlinan. Det avlastar dieselmotorn och gör det möjligt att automatiskt stänga av motorn vid exempelvis hållplatser eller trafikljus.
När bussen accelererar levereras elström från supercapacitorerna till elmotorn som hjälper till vid acceleration och minskar både bränsleförbrukning och buller. Däremot kan bussen inte köras på enbart el, till skillnad från fullskaliga hybridbussar.
Samtliga motoralternativ kan fås med antingen Voiths fyrväxlade låda DIWA 6 eller ZF:s nya, sexväxlade Ecolife 2 automatlåda.
Lämna ett svar