
Stöden måste förlängas ett tag till och utvecklingen måste sedan noga följas i realtid. Det kräver företrädare för Transportföretagen av regeringen. Foto: Ulo Maasing.
Effekterna av pandemin är inte över. Många företag inom persontransportsektorn behöver fortsatt stöd. Om de lämnas vind för våg under pandemins sista skede hotas transporternas återgång, något som kan stoppa återhämtningen även i andra branscher. Behoven av omställningsstöd och korttidspermitteringar är stora inom i synnerhet flygbranschen och bussbranschen. Därför måste stöden förlängas. Låt inte företagen och deras kompetenta personal falla på pandemins mållinje! Det kräver Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, av regeringen.
Transportföretagen konstaterar att det är glädjande att se hur vaccineringen fungerar och att smittspridningen både har minskat och inte utgör samma hot mot människors hälsa längre. Det innebär lättade restriktioner och att ekonomin nu på allvar kan återhämta sig. Samtidigt som resenärer och företag i andra branscher räknar med att transporterna ska finnas där när efterfrågan på andra tjänster ökar ser flera företag i transportnäringen att återhämtningen fortfarande är avlägsen, skriver Transportföretagens vd Marcus Dahlsten tillsammans med Anna grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag och Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg.
De pekar på att de lättade restriktionerna gör att efterfrågan ökar när det gäller resor till matcher, föreställningar, företagsevent, mässor och stämmor. För denna återhämtning har transporterna en avgörande roll.
– Dessvärre har många persontransportaktörer fortfarande många kollegor på korttidspermittering för att klara sin ekonomi utan att behöva säga upp personal som snart kommer behövas igen. I vissa transportföretag är det dessutom helt avgörande för giltigheten av tillstånd och certifikat att personal bemannar viktiga poster och företagen kan därför falla på mållinjen om möjligheten till permittering och andra stöd nu plötslig tas bort, skriver de tre företrädarna för Transportföretagen, Sveriges Bussföretag och Transportföretagen Flyg.
– Stöden måste förlängas ett tag till och utvecklingen måste sedan noga följas i realtid. Behoven av omställningsstöd och korttidspermitteringar är stora inom i synnerhet flygbranschen och bussbranschen. Pandemins effekter på dessa branscher är fortfarande mycket stora och om permitteringarna inte förlängs tvingas företag att i stället säga upp personal.
De krav som Transportföretagen ställer på regeringen är:
• Fortsatt omställningsstöd i enlighet med tidigare modell hela året ut;
• Riktade stöd till flyg- och bussbransch utformade i dialog med branschens företrädare;
• Ett särskilt delat uppdrag till myndigheten Tillväxtverket och Trafikanalys från och med september 2021 till och med utgången av 2022 om noggrann uppföljning av utvecklingen av besöksnäringens utveckling i syfte att snabbt kunna rikta stöd rätt.
Kommer bli förödande om inte stöden försätter några månader till. Omställningsstöden helt suverän handläggning. från Skatteverket Däremot Omsättningsstöden helt katastrofalt då det är Boverket och Länsstyrelsen som sköter detta
Driver bussbolag som enskild företagare