Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Flexiblare i Örebro län

För att möta ändrade resvanor efter pandemin inför Länstrafiken en flexbiljett som gäller för tio resdagar under en period av 40 dagar. Foto: Länstrafiken Örebro.

För att möta nya resvanor efter pandemin lanseras på olika håll nya, flexiblare biljetter i kollektivtrafiken. Länstrafiken Örebro lanserar nu en sådan som är mer flexibel än de biljetter som bland andra Skånetrafiken, Östgötatrafiken eller SL har presenterat. För att de resenärer som nu fortsätter att studera eller arbeta en del hemifrån har Länstrafiken Örebro tagit fram sin nya biljett Flex 10/40 som ger tio resdagar inom 40 dagar och som finns tillgänglig i Länstrafikens app från och med tisdagen. Skånetrafiken och SL, däremot, tillhör dem som lanserat en flexibel biljett enligt principen 10/30.

– Det har uppstått ett nytt resebehov för många sedan restriktionerna lättades den 29 september. Flex 10/40 ger våra resenärer friheten att välja resdagar efter behov. På sikt hoppas vi att många kommer att se biljetten som ett naturligt komplement till cykel och gång, säger Monica Ståhl, försäljningsstrateg.

Flex 10/40 vänder sig främst till de som brukade resa full vecka med kollektivtrafiken, men idag reser 2–3 dagar per vecka, och till ”växlare” som tidigare reste med både bil och kollektivtrafiken. Biljetten är enligt Länstrafiken prissatt för att gynna de som reser upp till 3 dagar i veckan.

Vid köp av Flex 10/40 aktiveras 40-dagarsperioden och den första resdagen av 10 direkt. De återstående resdagarna disponeras fritt under 40-dagarsperioden. En resdag är giltig i 24 timmar och resenären kan göra obegränsat antal resor under den tidsperioden.

Några prisexempel för vuxna – ungdomsbiljetter finns också:

Tätort Örebro: Enkelbiljett, förköpt: 25:-, 24-timmarsbiljett: 75:-, 30-dagars-biljett: 615:-, Flex 10/40: 460:-.

Län: Enkelbiljett, förköpt: 43:-, 24-timmarsbiljett: 165:-, 30-dagarsbiljett: 1 340:-, Flex 10/40: 500:-,

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)