Samtliga färjor som trafikerar linjerna Stockholm – Helsingfors, Stockholm – Tallinn och Helsingfors – Tallinn kan nu ansluta till landel i de tre hamnarna. Dessa har i ett samarbete om standarder och lösningar investerat i landelanslutningar i respektive hamn. Nu är den sista pusselbiten lagd som gör det möjligt att elansluta de färjor som trafikerar Helsingfors – Tallinn. Därmed minskar utsläppen till luft väsentligt från färjor som ligger vid kaj i dessa hamnar.
Stora mängde passagerare och gods transporteras dagligen mellan de tre hamnarna. Under normala förhållanden, icke pandemitider, går totalt 200 lastade färjor per vecka mellan de tre hamnarna. Varje år transporteras runt 4 500 000 ton gods på 380 000 lastbilar/trailrar och 12 miljoner passagerare på färjorna mellan huvudstäderna.
– Fartygstrafiken mellan våra grannländer fungerar som en bro. Passagerartrafiken och varuförsörjningen är viktig. Elanslutningen i Värtahamnen är del av en viktig gemensam miljösatsning tillsammans med andra Östersjöhamnar för att uppnå våra miljömål, säger Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd Stockholms stad.
Investeringarna i elanslutningar bidrar avsevärt till att minska färjornas utsläpp av växthusgaser och luftföroreningar när fartygen ligger vid kaj. Minskningen av växthusgaser till följd av att alla färjor som går mellan de tre hamnarna elansluter vid kaj beräknas till mer än 18 000 ton koldioxid per år.
– För att kunna bromsa accelerationen av klimatförändringarna är det betydelsefullt vad varje företag bidrar med. Som viktiga transport- och logistiknav runt Östersjön har de största hamnarna ett tydligt ansvar att se till att luften blir renare både i hamnarna och i den kringliggande stadsmiljön. Med tanke på förbättrad luftkvalitet och minskad ljudnivå är landelanslutningar fantastiska inte bara för alla medborgare och besökare i Tallinn, utan också för rederierna, som kan bidra positivt till utvecklingen av stadsmiljön, säger Valdo Kalm, vd för Tallinns Hamn.
Lämna ett svar