Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Första batteridrivna dubbeldäckaren från Van Hool

Den belgiska busstillverkaren Van Hool, välkänd i Sverige, introducerar nu en helt batteridriven, dubbeldäckad turistbuss. Enligt Van Hool är det den första batteridrivna turistbussen i världen – de batterielektriska tvåvåningsbussar som idag finns på marknaden är samtliga avsedda för kollektivtrafik i städer och förorter. Den nya dubbeldäckaren, TDX25E Astromega, har plats för 69 passagerare, varv 18 på nedre planet och 51 på det övre.

Belgiska Van Hool introducerar nu en batteridriven version av sin dubbeldäckare Astromega Bild: Van Hool.

Räckvidden uppges vara upp till 500 kilometer, beroende på topografiska och klimatmässiga förhållanden. TDX25E är avsedd för USA-marknaden och främst med sikte på personaltransporter för företag och reguljär trafik på längre pendlingslinjer.

Drivlinan kommer från Siemens och batterierna från amerikanska Proterra.

Lanseringen av den batterielektriska dubbeldäckaren ske exakt ett år efter att Van Hool skeppade sin första batterielektriska turistbuss, CX45E, till USA. Där har det belgiska företaget nu sålt 22 eldrivna turistbussar.

– De entusiastiska reaktioner vi fått på vår första batterielektriska turistbuss har gjort att vi snabbt började jobba med att utveckla en batterielektrisk dubbeldäckare med större passagerarkapacitet, säger Van Hools vd, Filip Van Hool.

Företaget firar nästa år sitt 75-årsjubileum och lanserade sin första dubbeldäckade turistbuss 1982. Sen första dubbeldäckaren till USA levererades 2007. Hittills har Van Hool sålt mer än 3 000 dubbeldäckare i 19 länder.

Van Hool har hitills också sålt mer än 1200 bussar med elektrisk drivlina, det vill säga bränslecellsdrift, trådbussar, batterielektriska bussar och hybridbussar.

Här är en kort video, producerad av Van Hool, om den nya batteridrivna versionen av Astromega:

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Dom har allti varit i framkant med bussar som åkare alltid har gillat och till ett bättre pris en deras europas tillverkare haft,men sen carrus började tillverka bussar i samma segment vart det väl lite skit i maskineriet.VanHool är alltid VanHol,från dom med helikopterruta till dagens bussar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)