Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Årlig världskongress och mässa om kollektivtrafik

Vid UITP:s senaste världskongress och mässa i Stockholm 2019 visade Scania bland annat den här konceptbussen. Foto: Ulo Maasing.

Från år 2025 kommer den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s världskongress att bli ett årligt evenemang istället för som hittills hållas vartannat år. Kongressen med kringarrangemang och mässa kommer att hållas i samma stad två år i rad för att sedan flytta vidare till nästa värdstad, också det på två år. I praktiken innebär nyordningen att UITP blir mer av en konkurrent till befintliga mässor inom kollektivtrafik och bussar.

Mässan och kongressen kommer att rotera mellan olika världsdelar. Om den exempelvis har hållits i Europa under två år kommer nästa evenemang under två år att äga rum i en annan världsdel.

I sin information om den nya mässan/kongressen fokuserar UITP mycket på att arrangemanget för samman människor från branschen, men naturligtvis finns det också betydande ekonomiska intressen bakom att organisationen vill göra om sitt globala evenemang. UITP går nu ut och begär in anbud från städer som vill vara värd för arrangemanget från 2025.

– Vi tror att dessa förändringar kommer att bygga en stark relation med varje lokal värdstad, få vår utställning, konferens och publik att växa. Det kommer att på vägen ge UITP en möjlighet att utforska nya regioner och marknader, säger UITP:s ordförande Khalid Alhogail.

Nästa UITP-mässa enligt den nuvarande modellen hålls i Barcelona den 4 – 7 juni 2023.

Senast UITP:s världskongress ägde rum var i juni 2019 på Stockholmsmässan i Älvsjö. Årets evenemang som skulle ägt rum i Melbourne, Australien, ställdes in på grund av covid-19-pandemin. Mässan i Stockholm lockade 375 utställare från hela världen, 2 700 kongressdeltagare och 15 000 mässbesökare.

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)