Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Med hjulen i hörnen och flexibel inredning

Holländska Tribus som är specialiserat på att bygga minibussar för bland annat färdtjänst och servicelinjer räknar med att nästa år lansera de första förseriebussarna av sin unika midibuss Movitas. Flexibilitet när det gäller längd, dörrar och inredning är en grundläggande tanke bakom Movitas.

Holländska Tribus räknar med att nästa år starta produktionen av sin unika minibuss Movitas. Bussen är modulbyggd vilket ger stor flexibilitet. Bild: Tribus.

 

Tribus visade en första prototyp av Movitas på Busworld 2019 (klicka här). På IAA i Hannover i september nästa år räknar företaget med att presentera den färdigutvecklade bussen. Tribus representeras i Sverige av Vinga Bus Partner i Göteborg.

Just nu håller Tribus med att färdigställa en 9,7 meter lång version av Movitas. Movitas är helt eldriven och modulärt byggd och kommer att finnas i tre längder: 8,2, 8,95 och 9,7 meter. I samtliga versioner är front- och bakparti identiska. Beredden är 2,5 meter.

Hjulen är placerade i bussens hörn. Samtliga hjul är styrande, vilket gör att det är lätt att köra runt även tvära gathörn. Bild: Tribus.

Tribus räknar med att starta produktionen nästa år. Homologisering kommer att ske inom kort och tidigt 2022 ska den första bussen vara ute på vägarna.

Bussen är fyrhjulsstyrd och särskilt lämpad för trafik i trånga stadskärnor med smala gator och tvära gathörn. Eftersom Movitas har ett hjul i varje hörn finns det inga hjulhus som stjäl utrymme inne i bussen. Både fram- och bakaxel är styrande, vilket gör att bussen klarar mycket tvära svängar. Hjulutslaget på bakhjulen är mindre än på framhjulen.

Samtliga passagerarplatser är uppvärmda och på taket finns solpaneler som bidrar till bussens energiförsörjning. Solpanelerna ska dock inte användas till att driva bussen, utan energin från dessa går till fordonets 24-voltssystem. En särskild värmepump använder värme från drivlinan för att värma golvet. Frontruta och sidorutorna vid förarplatsen är uppvärmda. Backspeglarna är digitala.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)