Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrisk kryssning längs norska kusten

Havila Capella kan segla med batteridrift i upp till fyra timmar. Foto: Havila Voyages.

Nu går det att kryssa elektriskt och tyst i norska fjordar. Det norska rederiet Havila Voyages´ första laddhybridfartyg Havila Capella har gjort sin jungfruresa – med hjälp av världens största batteripaket på ett passagerarfartyg med en kapacitet som drygt 600 Tesla. Fartyget är det första av fyra likadana som rederiet ska sätta i trafik läng den norska kusten, från Bergen till Kirkenes.

Batterierna väger 86 ton och har en kapacitet på 6,1 megawatt.

– Det gör att vi kan segla hållbart i upp till fyra timmar utan buller och utsläpp, inte minst värdefullt i de vackra norska fjordarna, säger Bent Martini, vd för Havila Voyages.

Batterierna laddas med el från vattenkraftverk när fartyget ligger i hamn. När de börjar bli urladdade slår fartyget om till drift med naturgas. Enligt rederiet minskar utsläppen av NOx med cirka 90 procent och CO2 med cirka 25 procent, jämfört med konventionell drift. Rederiet har också slopat bufféserveringen ombord till förmån för bordsservering för alla passagerare. Det kommer att minska matsvinnet med totalt 60 ton om året.

Havila Capella och de tre kommande fartygen Havila Castor, Havila Polaris och Havila Pollux är 124 meter långa, har 179 hytter och kan ta 640 passagerare vardera.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)