Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

FlixTrain expanderar i Sverige

FlixBus´ systerföretag FlixTrain bygger ut sin trafik i Sverige nästa år. Även expressbusstrafiken utökas. Foto: Ulo Maasing.

Antalet resenärer har överträffat förväntningarna. Det uppger FlixBus systerföretag FlixTrain som startade verksamhet i Sverige för sju månader sedan. Nästa år satsar företaget på ytterligare expansion i Sverige, både när det gäller tåg och buss.

Sverige var FlixTrains första utlandsexpansion efter att ha gjort succé på hemmaplan i Tyskland. Då startade FlixTrain trafik mellan Stockholm och Göteborg med biljettpriser från 129 kronor. Tidigare i år säkrade moderbolaget FlixMobilty ytterligare investeringsmedel som kommer att användas till framtida expansion med tåg i Sverige och utomlands. Bolaget har nu ansökt om spårläge för linjen Stockholm – Malmö.

– Vi startade i motvind, mitt i en pandemi. Efter en riktigt bra sommar har passagerarantalet fortsatt att överträffa våra förväntningar. Vi kan den senaste månaden redovisa riktigt bra siffror, trots lågsäsong. Under 2022 planerar vi att lansera en ny tågförbindelse på sträckan Stockholm – Malmö.

– Parallellt kommer vi även att utveckla vårt bussnätverk och anpassa det till vårt växande tågnätverk. Vi sitter på en unik position där vi kan erbjuda våra kunder ett buss och tåg- nätverk i kombination, säger Peter Ahlgren vd för FlixTrain/FlixBus Norden.

– Vi kan konstatera att efterfrågan på hållbart, kollektivt resande till ett bra pris har kommit att bli vår framgångssaga. Under 2019 reste 62 miljoner passagerare med oss världen över. Vi är övertygade att vi kommer kunna erbjuda grön mobilitet till ännu fler passagerare de närmsta åren både i Sverige och globalt, säger Peter Ahlgren.

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Om de nu är så stora varför har de ingen kundtjänst man kan nå via telefon?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)