Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Återhämtning för MAN men bussarna släpar efter

Bussarna släpar efter, medan lastbilsförsäljningen är på god väg att återhämta sig för MAN. Foto: MAN.

Buss- och lastbilstillverkaren MAN kunde under 2021 se en tydlig återhämtning av försäljningen som började närma sig nivåerna innan pandemin, rapporterar företaget. Men det är lastbilar och skåpbilar som driver utvecklingen. Bussförsäljningen ligger alltjämt kraftigt under den nivå som gällde innan pandemin. Produktionen har också störts, och fortsätter att störas, av den globala bristen på halvledare.

Under 2021 levererade MAN knappt 94 000 fordon, vilket kan jämföras med cirka 82 000 under det första pandemiåret 2020. Innan pandemin, 2019, uppgick leveranserna till knappt 105 000 fordon.

Bussleveranserna minskade ytterligare, jämfört med det första pandemiåret 2020. Minskningen var tretton procent och färre än 5 000 MAN/Neoplan bussar levererades. Tillverkningen av turistbussar sker i huvudsak i Ankara, Turkiet medan stads- och regionbussar av modell Lion´s City tillverkas i  Starachowice i Polen. På sin tyska hemmamarknad sålde dock MAN nästan lika många bussar i fjol som under 2020.

Lastbilarna, som främst tillverkas i MAN:s fabriker i München och Krakow, ökade sin försäljning med fjorton procent jämfört med 2020 till cirka 67 000 enheter. Skåpbilar och minibussar ökade med 26 procent till över 22 000 enheter, men jämfört med 2019 var försäljningsökningen nästan 50 procent.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)