
En ny lag i Frankrike kräver att all bilreklam också puffar för hållbara alternativ till resor, exempelvis kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.
Med början under mars månad måste all reklam för bilar i Frankrike också innehålla ett budskap som uppmuntrar att välja andra, mer hållbara val av färdmedel. Det kan vara kollektivtrafik, cykel, bilpooler eller att gå till fots. Det är innebörden i en ny lag som har klubbats i Frankrike. Medieföretag som inte följer kraven riskerar dryga böter.
Enligt Le Monde måste all bilreklam i radio, TV, på bio, internet och i tryckta medier innehålla något av följande meddelanden: ”För korta resor, välj promenad eller cykel”, ”Överväg bildelning” eller ”För pendling, använd kollektivtrafik”.
Alla annonser, utom radioreklam, måste också följas av hashtagen #SeDéplacerMoinsPolluer som betyder ungefär ”att röra sig utan att förorena”.
Medieföretag som inte följer lagens krav riskerar böter på upp till 50 000 euro, drygt en halv miljon kronor.
Fyfan vad sjukt.