Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Bränslecellsbussar till Österrikes största bussföretag; 109 nya elbussar rullar ut i Oslo; Keolis har problem med 246 elbussar från BYD.
Österrike: Busstillverkaren Solaris, som nyligen har levererat två bränslecellsdrivna bussar för trafik i Sandviken, har fått en beställning på fem bränslecellsbussar från Österrikes största bussföretag, ÖBB Postbus. Bussarna ska gå i stadstrafik i staden Villach i sydöstra Österrike. Ordern är den första inom det ramavtal som ÖBB Postbus och Solaris tecknade förra året. Avtalet gäller beställningar på upp till 40 bränslecellsbussar.
Bussarna har en räckvidd på 350 kilometer på en vätgastankning. Leveranserna ska ske mot slutet av november i år.
Norge: Nu börjar de första av 109 nya elbussar rulla ut i Oslo. Bussarna körs av Norgesbuss och är baserade i Norges största elbussdepå, Rosenholm. Depån är helt ombyggd för helelektrisk drift. Den 9 januari sätts de första 38 bussarna i trafik inom ramen för trafikavtalet Oslo Syd.
Ursprungligen var planen att alla de 109 bussarna skulle vara klara för trafik den 9 januari, men på grund av leveransförseningar till följd av coronapandemin kommer samtliga bussar inte att vara levererade före utgången av april i år.
När alla de 109 elbussarna är levererade kommer nästan 40 procent av bussarna inne i själva Oslo att vara eldrivna. Nästa år får Oslo ytterligare 180 elbussar för trafik i innerstaden.
Nederländerna: Keolis i Nederländerna ska för andra gången kontrollera samtliga företagets 246 elbussar från BYD, rapporterar holländska PV Magazine. Enligt den holländska facktidningen har företaget tröttnat på återkommande problem med bussarna. Trasiga värmare, förarstolar som har blivit sneda, dragiga förarutrymmen och vibrerande rattar som drar åt höger eller vänster är de problem som pekas ut. Problemen har varit återkommande sedan de 246 elbussarna sattes i trafik i december 2020 och de fackliga organisationerna har skrivit till Keolisledningen och hotat med att vidta åtgärder.
Bussleverantören kommer nu att än en gång kontrollera bussarna. Därefter kommer två av bussarna att utvärderas av Keolis´ förare. Om de är nöjda kommer samtliga bussar att modifieras på samma sätt. BYD ska också ändra i sin interna organisation.
Lämna ett svar