Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Holländska Ebusco stärker sin position på elbussmarknaden. Bild: Ebusco.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Fler holländska elbussar; Skrotar spårvägsplaner till förmån för trådbussar; ZF etablerar ny division för buss- och lastbilsbranschen.

Holland: Den holländska elbusstillverkaren Ebusco fortsätter att stärka sin ställning på marknaden. Företaget har nu fått en order på fjorton batteridrivna ledbussar, Ebusco 2.2, 18 meter långs. Beställare är lokaltrafiken i München, Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG), som ägs av Stadtwerke München.

MVG har idag tolv Ebusco 2.2 tolvmetersbussar i sin flotta, likaså två Ebusco 3.0, även de tolv meter långa.

Ebusco och MVG har sedan flera år ett utvecklingssamarbete som parterna säger sig ha för avsikt att utveckla ytterligare.

Det blir dubbelledade trådbussar istället för spårväg i franska Nancy. Bild: Hess.

Frankrike: Den franska staden Nancy, med cirka 110 000 invånare, har övergett planerna på en satsning på spårväg och väljer istället att beställa 25 dubbelledade trådbussar från den schweiziska busstillverkaren Hess. Bussarna ska levereras 2024 och har en kapacitet på upp till 200 passagerare.

När bussarna sätts i trafik sluts cirkeln i Nancy som haft trådbussar tidigare. År 2 000 etablerades trafik med TVR i staden, något som närmast kan beskrivas som spårvagn på gummihjul med en styrskena i vägbanan. TVR utvecklades av Bombardier och har hela tiden dragits med stora tekniska problem och för något år sedan bestämde staden att TVR skulle ersätts med spårväg.

Men nu blir det inte så, utan Nancy väljer trådbussar istället. Kostnaderna har avgjort. Att konvertera linjen till trådbuss kostar 50 miljoner euro, medan det skulle kosta 500 miljoner euro att bygga en spårvägslinje, det vill säga 511 miljoner SEK respektive 5,1 miljarder SEK.

ZF har etablerat en ny division för produkter och tjänster till buss- och lastbilsindustrin. Bild: ZF.

Tyskland: Det tyska storföretaget ZF, bland många mest känt för sina växellådor, hjulaxlar med mera, etablerade vid årsskiftet sin nya nyttofordonsdivision. Divisionen ska svara för lösningar för ”säkra, hållbara och digitaliserade” transporter med nyttofordon (bussar, lastbilar, långtradare). Inom divisionen förenas verksamheter som tidigare låg i andra divisioner inom ZF.

– Med den nya divisionen positionerar sig nu ZF som världens största komponent- och systemleverantör för nyttofordonsindustrin, äger Wilhelm Rehm som är ansvarig för den nya divisionen.

– Tack vare vår breda tekniska bas och globala marknadsnärvaro kan vi erbjuda våra kunder de lösningar som de behöver från en enda källa. Genom att utnyttja vår regionala organisation erbjuder vi betydande fördelar och kundnärhet för tillverkare av lastbilar, bussar och släpvagnar liksom för operatörer av fordonsflottor, var de än befinner sig i världen

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)