Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skippar dyr storsatsning på bränslecellsbussar

Tankning av bränslecellsbuss i Hamburg när staden för några år sedan testade vätgasbussar. Foto: Ulo Maasing.

Den franska staden Montpellier har skrotat planerna på en storsatsning på vätgasdrivna bränslecellsbussar i lokaltrafiken. Orsaken är enligt den franska tidningen La Tribune att driftskostnaderna skulle bli alldeles för höga – mer än sex gånger högre än för batterielektriska bussar.

Enligt de ursprungliga planerna skulle Montpellier köpa in 51 bränslecellsbussar för trafik på fyra linjer i staden. De första 21 skulle sättas i trafik 2023 och resterande 30 från 2025. Staden hade också säkrat finansiering för bussarna från olika håll och till och med skapat ett samriskbolag med två energiföretag som skulle etablera en anläggning för produktion av 8700 kilo vätgas om dagen, en solcellsanläggning, samt stationer för lagring och distribution av vätgas.

Men det hela stupade nyligen på driftskostnaderna för bränslecellsbussarna. Dessa skulle bli mer än sex gånger högre än driftskostnaderna för batteribussar. Enligt stadens kalkyl skulle det kosta 95 cent (cirka 9,7 SEK) per kilometer för bränslecellsbussarna mot 15 cent (cirka 1,53 SEK) att köra bussarna.

– Vi skulle få hjälp med investeringen, men inte med driftskostnaderna. I den ursprungliga planen räknade man endast in investeringskostnaderna, säger Montpelliers borgmästare Michaël Delafosse till La Tribune.

– Vi begraver dock inte bränslecellsplanerna utan får se 2030 om vätgasbussar är billigare att köra då.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)