Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Krav på kompensation för stängda framdörrar

 

Regeringen måste kompensera landets kollektivtrafik för de intäktsförluster som följer av stängda framdörrar, kräver Svensk Kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing

Den svenska kollektivtrafikens branschorganisation, Svensk Kollektivtrafik, kräver nu att regeringen kompenserar de regionala kollektivtrafikmyndigheterna för de intäktsförluster som  följer av att framdörrarna på bussarna stängs. För att minska smittspridningen av covid-19 och skydda bussförarna har de senaste dagarna trafikhuvudmännen i stora delar av landet beslutat att stänga bussarnas framdörrar. Tillsammans med rekommendationer om fortsatt hemarbete och minskat resande så kommer biljettintäkterna åter att minska, konstaterar organisationen.

Svensk Kollektivtrafik kräver nu ytterligare kompensation för uteblivna biljettintäkter från regeringen för att undvika risken av besparingar som kan innebära nerskärningarna  av trafiken.

– Som branschorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen arbetar vi tydligt för att upprätthålla den nödvändiga samhällsfunktionen kollektivtrafik, så att de som behöver ska kunna ta sig till jobb och skola. Vi gör vårt yttersta för att se till att kollektivtrafiken rullar som vanligt utan indragna turer och nedlagda linjer, men många av våra medlemmar har blivit tvungna att återigen temporärt stänga framdörrarna för att säkerställa att busstrafiken fortsätter att rulla i hela Sverige, säger Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik.

– Att stänga framdörrarna i busstrafiken är något många är nödda och tvungna till, med anledning av hot om skyddsstopp och risk för långvariga förelägganden från Arbetsmiljöverket. Klart är att åtgärden är ett beslut som vi som bransch inte önskat. Lika klart är att regeringen nu måste kompensera för de biljettintäkter som riskerar att förloras till följd av nya restriktioner, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande för Svensk Kollektivtrafik.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)