Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Scania servar Bergkvarabuss i Strängnäs

Scania och Bergkvarabuss har inlett ett helt nytt samarbete vid Bergkvarabuss ´ depå i Strängnäs. Foto: Scania.

Scania ska stå för kompletta verkstads- och depåtjänster åt Bergkvarabuss i Strängnäs. I det ingår även laddning av elbussar. Totalt har Scania levererat 34 el- och biogasbussar till den trafik som Bergkvarabuss kör i Strängnäsområdet på uppdrag av Sörmlandstrafiken.

– Bergkvarabuss och Scania etablerar härmed ett djupare samarbete än vad som är normalt mellan fordonstillverkare och bussoperatörer i Sverige. Detta innebär att Scania varje dag säkerställer att bussarna i Strängnäs är förberedda för att rulla i trafik, säger Jon Segersten, servicemarknadsdirektör på Scania Sverige.

Genom samverkan mellan fordonsansvariga på Scania och trafikansvariga på Bergkvarabuss ska verksamheten hela tiden utvecklas. Scania ansvarar i praktiken för drift och ledning av verkstaden där Scanias servicetekniker på plats tar hand om elbussar, gasbussar och laddare i depån.

– Genom samarbetet med Scania säkerställer vi att bussarna dagligen får ett fullgott underhåll som möjliggör den höga tillgänglighet som vårt avtal med Sörmlandstrafiken kräver, säger Staffan Karlsson, vice vd på Bergkvarabuss.

– Vi ser det också som en fördel att Scania, som har utvecklat och tillverkat elbussarna, tar ett helhetsansvar för den nya teknik som elektrifiering av tunga fordon innebär.

Inför trafikstarten har Scania levererat 25 Scania Citywide LE 13,3 meter och tre Scania Citywide LE 14,8 meter biogasbussar till Bergkvarabuss i Strängnäs. Dessutom har Scania levererat sex depåladdade elbussar. samt en komplett laddinfrastruktur. Bussarna har en batterikapacitet på 330 kWh och laddas i depån med upp till 150 kW. Laddinfrastrukturen har etablerats i samverkan med Wennstrom Fuel Systems och Kempower.

Scania kommer även leverera systemstöd för Bergkvarabuss planering och optimering av laddning av elbussarna samt uppföljning av samtliga fordon. Detta görs med Scania Fleet Management för e-mobility och Kempower ChargEye depomaster.

Både Bergkvarabuss och Scania har flera års erfarenhet av trafik med elbussar i Sverige. Men området utvecklas snabbt och tillsammans ska parterna samarbeta kring formerna för optimal service och drift av elbussar.

– Inslaget av elbussar i kollektivtrafiken kommer att öka under de närmaste åren och vi som operatör behöver anpassa och utveckla våra system för att uppnå ett optimalt utnyttjande av fordonen, förklarar Carl Johan Rydh, teknisk chef på Bergkvarabuss.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)