Bussar i beställningstrafik har fått allt sämre förutsättningar i Stockholm. Sedan 2015 har var fjärde bussparkering i huvudstaden försvunnit. Det har blivit allt svårare för turistbussarna att komma fram till populära besöksmål. Bristande framkomlighet för bussarna kostar en kvarts miljard om året. Det framgår av en ny undersökning som EY har gjort på uppdrag av Sveriges Bussföretag och som presenteras i ett websänt seminarium på tisdagsförmiddagen. Seminariet är öppet för alla och kräver ingen registrering.
Besökare till Stockholm uppmanas resa tillsammans för minskad trängsel och mindre negativ miljöpåverkan. Samtidigt visar en ny rapport från EY beställd av Sveriges Bussföretag att bussar i beställningstrafik fått allt sämre förutsättningar att köra besökarna, konstaterar Sveriges Bussföretag.
I EY:s rapport ”Turistbussens betydelse och framkomlighet i storstadsmiljö – fallstudie Stockholm” listas tio förslag till konkreta åtgärder som bussbranschen har identifierat och som skulle förbättra möjligheterna att köra besökare i Stockholm i buss på ett mer tidseffektivt och därmed mer klimatsmart vis. I rapporten beskrivs också de utmaningar som bussarna idag möter.
– Ett stort problem är den kraftigt försämrade framkomligheten vid trafikstörande arbeten exempelvis när gator grävs upp tillfälligt. Det är ett bekymmer vi delar med alla kollegor inom yrkestrafiken. Vi välkomnar därför det utredningsarbete som görs av Stockholms stad om en trafikstörningsavgift eller andra tydliga incitament för att skapa drivkrafter att snabbt färdigställa pågående arbeten, säger Pär Åkerberg, regional representant Stockholm Sveriges Bussföretag.
I rapporten beskrivs hur möjligheterna att stanna vid populära besöksmål såsom Slottet och Skansen har försvårats eller tagits bort under senare år. Sedan 2015 har var fjärde bussparkering i Stockholm försvunnit. Men antalet bussparkeringar i centrum behöver snarare utökas för att bussarna inte ska behöva cirkulera i närområdet skriver rapportförfattarna.
Ett konkret förslag som presenteras i rapporten är att dela på boendeparkeringen: bussar dagtid, bilar kvällstid. Vid hotell, museer och teatrar behöver också angöring förbättras enligt rapportförfattarnas analys.
– Idag är det inte sällan förekommande att av- och påstigningsplatser för bussar vid exempelvis hotell och besöksmål är blockerade av andra fordon. En skärpt trafikövervakning i form av trafikvärdar och parkeringsvakter har fallit väl ut vid exempelvis Stadshuset och Slottet, det bör utökas till fler platser, menar Pär Åkerberg.
– När nu besöksnäringen äntligen efter två år med restriktioner kan välkomna besökare åter till vår vackra huvudstad är bussar i beställningstrafik många gånger en förutsättning för att ta besökare till teatrar, konserter, kongresser, mässor, museer, shopping och så vidare, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.
Webninariet äger rum idag, tisdag, kl 10 – 11, är avgiftsfritt och kräver ingen föranmälan. Webinariet hålls via Teams. Klicka här för att ansluta dig.
Lämna ett svar