Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Massiv insats av svenska bussföretag

Svenska bussföretag gör nu en massiv insats för att hjälpa människor som flyr det ryska angreppskriget på Ukraina. Bild: Interbus/Smålandsbussen/Alternativ Trafik.

Det började förra veckan med att bussföretag som Flexbuss Sverige, Nordia Buss, Falcks buss och flera andra bussföretag körde ner bussar med förnödenheter till gränsen mellan Ukraina och Polen. På hemvägen erbjöd man människor som flydde det ryska angreppskriget mot Ukraina hjälp att komma till Sverige och en tryggare tillvaro. Nu har insatsen från svenska bussföretag vuxit till en massiv hjälpinsats i olika former.

På tisdagen rullar de första blågula bussarna – Ukrainas färger liksom svenska – till Lublin i Polen, fullastade med förnödenheter till de behövande. Det är Interbus, Alternativ Trafik och Smålandsbussen som kommer att köra ner med tre bussar.

Ekmanbuss har gjort flera resor och mer kommer. Ringarums, Röke Buss, Tomas Buss och ett betydande antal företag har ställt upp, och ställer upp för en humanitär insats utan motstycke i svensk bussnäring.

Insatsen tar sig olika uttryck. Företag som inte kör ner hjälper till på andra sätt. Vy Flygbussarna, till exempel, skänker 1000 biljetter till Migrationsverket under mars månad. Biljetterna är ämnade för ukrainska flyktingar som kommer till Sverige med flyg.

– Vi på Vy Flygbussarna är som så många andra starkt berörda av den hemska utveckling som skett i Ukraina. Vi följer utvecklingen noga och tar beslut löpande kring hur vi fortsatt kan bidra säger Zakaria Abna-Aissa, affärsområdesdirektör Vy Buss kommersiella avdelning.

Vy Flygbussarna har även upplåtit kostnadsfri annonsyta för FN:s flyktingorganisation UNHCR på samtliga sina bussar som trafikerar i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)