Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Scania i latinamerikanskt elbussamarbete

Scania har anslutit sig till ett stort samarbete för elektrifiering av busstrafik i latinamerikanska storstäder. Foto: Scania Mexico.

Busstillverkaren Scanias mexikanska verksamhet går in i ett omfattande partnerskap med andra aktörer för att satsa på hållbarhet, minskade utsläpp och en renare busstrafik. Scania har nu anslutit sig till ett omfattande projekt, ZEBRA, för en snabb omställning till utsläppsfri busstrafik i de latinamerikanska storstäderna.

Förkortningen ZEBRA står för Zero Emission Bus Rapid-Deployment Accelerator. Det är ett initiativ som har som mål att påskynda användningen av utsläppsfria bussar i större städer i Latinamerika. ZEBRA är ett omfattande samarbete som lanserades 2019. I samarbetet ingår C40 Cities som är medgrundare till ZEBRA och ett nätverk av städer som arbetar för att minska klimatförändringarna. Vidare ingår International Council on Clean Transportation (ICCT) liksom flera andra samarbetspartners inom industrin.

– I år kommer vi att lansera två elfordon, en buss och en lastbil. Vi är stolta över att vara det första företaget i Mexiko som ansluter sig till ZEBRA-projektet, säger Alejandro Mondragón, vd för Scania Mexiko.

Tidigare har även Volvo Bussar ingått partnerskap med ZEBRA (klicka här).

Tillsammans med den mexikanska karosstillverkaren Beccar har Scania lanserat Scania Volt/E-Urviabus. Bild: Scania Mexico.

Scania har nu åtagit sig bland annat att lansera minst en utsläppsfri buss som ska finnas på marknaden i år. Vidare ska företaget ge partners i ZEBRA-projektet tillgång till oberoende tester av energiförbrukningen för varje fordonsmodell som man tillverkar i Mexiko, genomföra minst ett demoprojekt med en utsläppsfri buss i Mexico City med mera.

I september förra året presenterade Scania och den mexikanska karossören Beccar den helelektriska stadsbussen Scania Volt/E-Urviabus med sikte på produktion under den första delen av det här året. Det är en tolvmetersbuss med en maxhastighet på 100 km/tim som kan fås med ett batteripaket om åtta eller tio batterier om 254 respektive 330 kWh, en energiförbrukning på 0,75 –… 1,5 kW/kilometer, beroende på linje och klimat. Elmotorn har en effekt om 250 kW vid kontinuerlig drift och 300 kW som maxeffekt.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)