De långa väntetiderna för att förnya pass är oacceptabla. Problemet måste åtgärdas omedelbart. Att resenärer inta kan förnya sina pass i tid slår hårt mot den av pandemin hårt drabbade resebranschen. Det skriver resebransch-organisationen SRF i en debattartikel i Svenska Dagbladet (klicka här) på lördagen.
– Resebranschen har drabbats först, mest och kommer att drabbas längst att effekterna av pandemin. Eftersom det finns ett uppdämt behov av att resa såg vi en klar uppgång när restriktionerna togs bort i februari. Nu drabbas vi av nästa smäll när folk måste vänta i flera månader för att förnya sina pass, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF (Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen).
Det rapporteras om väntetider på flera månader för att få pass vilket innebär att folk måste boka av sina resor. Det påverkar även nybokningar då de som vill resa till sommaren inte kan räkna med att kunna få ett nytt pass förrän tidigast i september.
– Vi har haft en dialog med polisen om detta under mer än ett år och vet därför att det inte kommer som en överraskning för dem. Att det skulle bli detta kaos hade vi inte väntat oss. Vi hoppas att polisen snarast kommer till rätta med detta, säger Didrik von Seth.
Situationen tycks också unik för Sverige uppger SRF. ”Övriga resebranschorganisationer i Europa rapporterar inte samma kaotiska situation som råder i Sverige”. framhåller organisationen.
– Eftersom giltighetstiden för svenska pass numera bara är fem år är sannolikheten att passets giltighet har gått ut stor, framförallt inom en familj på fyra eller fem personer. På längre sikt bör det övervägas att återgå till en giltighetstid på tio år, säger Didrik von Seth.
Lämna ett svar