Holländska VDL ökade under 2021 sin bussförsäljning med tretton procent under förra året, jämfört med året innan. Men bussverksamheten är alltjämt en förlustaffär för VDL. Resultatet för VDL-gruppen som helhet blev dock positivt. Det framgår av den rapport som VDL presenterade på fredagen. VDL är familjeägt och publicerar därför inte detaljerade ekonomiska rapporter.
VDL:s bussförsäljning ökade från 339 miljoner euro (cirka 3,5 miljarder SEK) år 2020 till 384 miljoner euro (cirka fyra miljarder SEK) i fjol, men bussverksamheten är fortsatt förlustbringande för VDL.
Åtminstone för tillfället är VDL:s orderböcker för bussarna tunnare än vid samma tid i fjol. I vecka 11 förra året hade VDL bussorder för 510 miljoner euro (cirka 5,3 miljarder SEK), samma tid i år hade man order för 421 miljoner euro (cirka 4,4 miljarder SEK).
Företaget konstaterar att coronapandemin fortfarande påverkar bussdivisionen kraftigt, i synnerhet när det gäller turistbussarna. Trots det kunde företaget under 2021 ”leverera dussintals turistbussar under 2021”, skriver VDL. Flertalet av dessa gick till kollektivtrafik på längre, regionala linjer.
Samtidigt fortsätter kollektivtrafikmyndigheter och trafikhuvudmän att ställa om till utsläppsfri kollektivtrafik. VDL har en stark position när det gäller elbussar och fick under 2021 sin största elbussorder hittills – 102 elbussar till Norgesbuss för trafik i Oslo. Hittills har VDL levererat över 1 000 elbussar till elva länder.
Förutom den nya generationen av elbussen Citea som kommer till hösten aviserar VDL vidare utveckling av turistbussen Futura.
Bussverksamheten svarar för mindre än tio procent av VDL-gruppens verksamhet som i fjol hade en omsättning på nästan fem miljarder euro. Produktionen av BMW och Mini personbilar står för nästan hälften av detta. Bilproduktionen sker inom VDL Nedcar som förra året byggde 105 000 BMW och Mini.
Lämna ett svar