Covid-19-pandemin har inneburit att det hållbara resandet har minskat och andelen bilresor har ökat under pandemin. Samtidigt har osäkerheten i mätningarna ökat när arbetspendlingen har minskat och de lokala resorna har blivit fler. Det konstaterar Trafikkontoret i Göteborg i sin rapport om trafik- och resandeutvecklingen under 2021. Då var kollektivresandet i Göteborg fortfarande lägre än 2011.
Rapporten konstaterar att det i Göteborg var kollektivtrafiken som drabbades hårdast, troligen som en direkt konsekvens av att Folkhälsomyndighetens allmänna råd tidigt omfattade kollektivtrafiken.
– Även om resorna i kollektivtrafik ökade med fem procent under 2021 var minskningen under 2020 så dramatisk att antalet resor i kollektivtrafiken fortfarande är lägre än 2011, som är basåret för Göteborgs stads trafikstrategi. Om smittskydd är något som även fortsättningsvis kommer att inverka på många resenärers färdmedelsval så kommer kollektivtrafiken att ha det fortsatt svårt, till förmån för bil och cykel, säger Maria Eriksson, marknadsanalytiker på trafikkontoret.
– Det mesta tyder på att antalet arbets- och tjänsteresor kommer att vara fortsatt lägre än innan pandemin. När trafikflödena i rusningstrafik minskar innebär det en effektivare användning av vägnätet, men minskade restider bidrar till att stärka bilresornas attraktivitet i jämförelse med kollektivtrafiken, säger Maria Eriksson.
Lämna ett svar