Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektriskt till flyget på Gotland i sommar

Genom att elvägsprojektet på Gotland förlängs i sommar blir det möjligt att i Visby resa med eldriven flygbuss som laddas medan den kör. Foto: Smartroad Gotland.

Det unika elvägsprojektet på Gotland förlängs enligt beslut av Trafikverket. Smartroad Gotland är världens första trådlösa elväg för laddning av tunga lastbilar och bussar under färd. Förlängningen omfattar dels kommersiell drift av den elektriska flygbussen under sommaren 2022, dels uppgradering av laddinfrastrukturen för att visa högre prestanda. Det innebär att det blir elektrisk flygbusstrafik i Visby i sommar.

Projektet planerar nu för ett flertal besöksaktiviteter, inklusive deltagande vid ett antal konferenser och programpunkter på Almedalen.

– Projektgruppen är glad att ha fått möjligheten att förlänga projektet och även uppgradera vägens prestanda, säger Håkan Sundelin, projektledare Smartroad Gotland, Electreon.

– Det ger Electreon möjligheten att verifiera tekniken för kommande storskaliga piloter, både i Sverige och i andra delar av världen.

Jan Pettersson, Programledare Elektrifiering, Trafikverket, ser fram emot förlängningen.

– Vi ser mycket positivt på möjligheten att testa högre prestanda för trådlös laddning, samt påverkan på vägkonstruktionen. Nu när coronarestriktionerna har lättat ser vi också fram emot att sprida kunskapen från projektet på ett bredare sätt, säger han.

Zakaria Abna-Aissa, affärsområdesdirektör på Vy Buss kommersiella avdelning, instämmer.

– Hållbara resor är viktigt för oss på Vy Flygbussarna, projektet är ett mycket bra exempel på det. Vi ser fram emot att demonstrera trådlös laddningsteknik för våra kunder under kommersiell drift till sommaren, säger han.

Vy Flygbussarna kommer i trafiken att använda en elbuss från kinesiska Higer.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)