Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Unik busshistoria blir som ny

Den unika sajten Svensk Busshistoria har gått igenom en rejäl förnyelse.

Den unika sajten Svensk Busshistoria (klicka här) har blivit som ny. Den första versionen av sajten lanserades för nästan 25 år sedan. Sedan dess har Svensk Busshistoria etablerat sin ställning som en guldgruva för bussentusiaster och andra intresserade av svensk bussbransch. Bakom Svensk Busshistoria står entusiasten Ulf Rådeström som lanserar en ny version av sajten som han utvecklat tillsammans med Simon Forsell.

Den första versionen byggdes av Ulf Rådeström för ett kvarts sekel sedan. Idag finns nästan 70 000 svenska bussar i Svensk Busshistorias databas. Svensk Busshistoria har cirka 15 000 besök i månaden. Av dessa är cirka 4 700 unika användare.

– Tanken är att sammanföra så mycket information jag kan om bussar som funnits och finns i Sverige vad gäller grunduppgifter, teknik och bilder, förklarar Ulf Rådeström.

Ulf Rådeström har utvecklat Svensk Busshistoria sedan 25 år. Bild: Privat.

Han presenterar nyheterna i den senaste versionen som har utvecklats sedan i juli:

Helt ny och moderniserad databas där det inte finns några begränsningar;

Ny möjlighet att söka upp vad ett företag har för känd vagnpark idag;

Visning av upp till fem bilder per buss som skall spegla bussens utseende i olika lacker, ägare, vinklar etc;

Omarbetad och modernare design;

Helt responsiv till mobiler, surfplattor etc.

Ulf Rådeström presenterar sig själv som en bussentusiast som alltid varit intresserad av bussar och kollektivtrafik.

– När jag var liten på 1970-talet stod jag i fönstret och kollade när bussen kom. Sedan kom tidtabellerna, därefter åkte jag runt en del på linjerna i Linköping där jag då bodde.

– Själv kör jag buss sedan 1990, sedan 2006 turistbuss. Jag har även under några år arbetat som leveransförare av nya lastbilar och bussar.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)