
Under fredagen hålls årets Setraträff hos EvoBus i Vetlanda, senare än normalt och mindre än normalt, men ett tecken på normalisering efter pandemin. Foto: Ulo Maasing.
Setraträffen i Vetlanda brukar vara något av startskottet för året för en stor del av den svenska bussbranschen och en verklig tradition. År 2020 hölls den 41:a Setraträffen. Sedan slog pandemin till. Men i fredags och lördags var det dags igen, om än i mindre skala och ett par månader senare än vanligt.
– Men redan nästa år hoppas vi kunna återgå till vår vanliga tid i slutet av januari, berättade Ergiz Esen, vd för EvoBus Sverige som står värd för den populära branschträffen.
Årets träff var i både tid och omfattning kompaktare än vanligt. Antalet deltagare var också färre än normalt, cirka 50. Vanligtvis är det minst dubbelt så många, ibland tre gånger så många.
– Tidpunkten gör att många företagare har svårt att komma ifrån. Turist- och beställningstrafiken har kommit igång och skolterminen pågår för fullt. Dessutom vet vi att en del företagare haft svårt att hitta förare till alla uppdrag utan måste rycka in själva bakom ratten, konstaterade EvoBus´Pär Wik.

Pär Wik, EvoBus: Vi har sålt närmare 40 Mercedes-Benz nya Intouro och tror mycket på hybridversionen. Foto: Ulo Maasing.
Han kunde också avslöja att Mercedes-Benz Intouro är på väg att bli en verklig framgång i Sverige. Trots att bussen premiärvisades i Tyskland så sent som i september 2020 (klicka här) har EvoBus i Vetlanda redan sålt närmare 40 exemplar av Intouro, sex av dem på Setraträffen.
– Köparna hittills är främst företag som planerar att använda bussen för skoltrafik i kombination med enklare beställningstrafik, förklarade Pär Wik.
– Vi tror också mycket på den hybridversion av Intouro som nyligen introducerades (klicka här).
Återhämtning
Framgångarna med Intouron speglar också en återhämtning på den svenska bussmarknaden.
– Vi märker att marknaden har vänt uppåt och gläds med våra kunder att de har mer att göra, även om det är en bit kvar att vandra till en normalisering. Vi ser också en tydligt ökad efterfrågan på begagnade bussar, berättade Erigiz Esen.
Även om årets Setraträff var mindre än vanligt var den inte mindre trevlig. Och i det kompakta formatet rymdes också en hel del nyttig information, inte minst i den traditionella teknikhörnan där representanter för EvoBus tog upp synpunkter och lösningar på problem.

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Myndigheternas hantering av passfrågan är ett haveri. Foto: Ulo Maasing.
Haveri
Sveriges Busssföretags branschchef Anna Grönlund tog i en kort presentation upp flera aktuella utmaningar för branschen. Hon konstaterade bland annat att det inte har kommit några signaler från regeringen om fortsatta stöd, trots att branschen alltjämt lider av sviterna från pandemin.
– Det är i huvudsak likadant i våra nordiska grannländer, även om de under pandemin har varit bättre när det gäller att stötta företag inom kollektivtrafiken och bussbranschen, sa Anna Grönlund.
Hon konstaterade också att Sveriges Bussföretag får in många vittnesmål från sina medlemsföretag om avbokningar av resor.
– Resenärer bokar av därför att de inte får pass i tid. Det är ett direkt haveri från myndigheternas sida och vi fortsätter att jobba med frågan.
Index
De kraftigt ökade drivmedelspriserna tog också upp av Anna Grönlund.
– Utvecklingen har förvärrats av Rysslands förskräckliga invasion av Ukraina. Vi jobbar nu med indexfrågorna för att mildra effekten av prishöjningen och har den här månaden extrainsatta möten i kollektivtrafikbranschens gemensamma indexråd.
– Förhoppningsvis kommer nya rekommendationer i maj. De ska göra situationen lättare för företagen, avslöjade Anna Grönlund.
Hon tog också upp den ovissa framtiden när det gäller beskattning eller skattebefrielse för flytande biodrivmedel.
– Frågan avgörs i EU under året. I veckan reser Sveriges Bussföretags branschutskott till Bryssel för att bland annat påverka EU-parlamentariker och andra nyckelpersoner. Kanske kan det ryska kriget mot Ukraina bidra till en ny syn på biodrivmedel i EU som kan vara till vår fördel.
Annat som Anna Grönlund berörde var frågan om bränsletillägg hos bussresearrangörer samt utmaningar när det gäller kompetensförsörjningen i branschen.
– Redan innan pandemin hade vi brist på bussförare och verkstadsmedarbetare. Det har inte blivit lättare nu, sa hon.
Lämna ett svar