Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Billigare ID-kort för att underlätta resor

Avgiften för att söka nationellt id-kort sänks. Foto: Polismyndigheten.

Mot bakgrund av de omfattande problemen med svenska pass har regeringen beslutat att tillfälligt sänka ansök­nings­avgiften för natio­nella id-kort. Dessa är giltiga resehandlingar inom EU och Schengen där man inte behöver pass vid resor. Att söka nationellt id-kort görs hos polisen på samma sätt och med samma väntetider som med pass. Däremot går det efter ansökan betydligt snabbare att få ett nationellt id-kort.

Idag finns det en omfattande efterfrågan när det gäller förnyelse av resehandlingar.

I pan­demins spår råder samtidigt stör­ningar i material- och leverantörs­kedjorna, och den leveran­tör som trycker pass­böcker har på grund av det höga trycket fått svårare att leverera den mängd pass­böcker som polis­myndig­heten efter­frågar. För de natio­nella identitets­korten är situa­tionen helt annorlunda. Leveranstiden är cirka en vecka och det finns inga problem med produktions- eller leverans­förmåga.

För att det ska gå snabbare att få en resehandling utfärdad har regeringen nu beslutat att från och med den 10 maj tillfälligt sänka ansök­nings­avgiften för de natio­nella identitets­korten till 100 kronor sedan polismyndigheten begärt detta.

Normalt är ansökningsavgiften 400 kronor. Den sänkta ansök­nings­avgiften för natio­nella identitets­kort gäller bara om man inte vid samma ansök­nings­tillfälle ansöker om pass. Då uppgår avgiften också i fortsättningen till 400 kronor.

– Polis­myndig­heten gör allt de kan för att lösa passitua­tionen. Med ett natio­nellt id-kort kan man resa fritt inom EU och Schengen. Det är också dit de allra flesta reser under sommar­månaderna, säger justitie- och inrikes­minister Morgan Johansson (S).

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)