Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Efterlyser mer kollektivtrafik för friluftsliv och besöksnäring

STF vill ha bättre kollektivtrafik för friluftslivet. Foto: Östgötatrafiken.

Svenska Turistföreningen, STF, vill att kollektivtrafiken bättre ska tillgodose friluftslivets och besöksnäringens behov. Det ska göra det möjligt för fler att lättare upptäcka hela Sverige på ett hållbart sätt, anser STF.

STF:s riksstämma beslutade bland annat om en ny målbild för organisationen. Den innebär bland annat ett fokus på minskat klimatavtryck, småskalig turism och ett hållbart friluftsliv.

För att det ska fungera i praktiken anser STF att det måste finnas en fungerande kollektivtrafik så att även den som inte har egen bil når fram till vandrarhemmet, skidturen eller hembygdsgården.

Därför vill STF att tidtabeller och biljetter släpps med god framförhållning och att det blir enklare att köpa biljetter för tillfälliga besökare. Vidare vill organisationen att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna får i uppdrag att möta behoven från tillfälliga besökare och inte bara de egna arbets- och skolpendlarna. Det måste också bli möjligt att boka resan hela vägen fram och att närtrafiken öppnas upp även för tillfälliga besökare, anser STF.

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

2 kommentarer »

  1. Här finns det också intäkter för de regionala trafikhuvudmännen. Trafiken är relativt billig att köra, eftersom den sällan behöver ligga under den dimensionerande morgonrusningen. Besökare utifrån åker inte på subventionerade periodkort, utan på fullpris enkelbiljetter och resplusbiljetter, och då behövs inte många passagerare per tur för att den ska gå plus.

    Tyvärr saknar ofta trafikhuvudmännen förståelse för dessa möjligheter och fritidsresenärernas behov. De linjer som ändå finns till friluftsområden ligger kvar oförändrade år efter år utan att utvecklas. Är det stora evenemang där så ställs trafiken in, istället för att förstärkas, t.ex. linje 522 till Ånnaboda utanför Örebro förra helgen.

    • Hur kan vi skapa opinion för att kollektivtrafikmyndigheterna i större utsträckning ska ta hänsyn till besöksnäring och friluftsliv i planeringen?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)