En helt ny turistbussplattform lanseras nu av Volvo Bussar, både för de bussar som Volvo själv bygger och för externa karossörer. Ny drivlina med en starkare motor och lägre bränsleförbrukning tillhör nyheterna, likaså en utvecklad, 12-växlad i-Shift växellåda. Samtidigt lanseras en 13,1-meters version av turistbussen Volvo 9700 med bakdörr och toalett bak, likaså en treaxlig version. Nyheterna presenterades i veckan för fackpress och kunder och bussmagasinet.se var naturligtvis på plats.
En av de stora nyheterna är en ny drivlina med en 13-liters motor på 500 hästkrafter och ett starkare vridmoment. Volvo har tidigare haft motorn i sin produktion, men inte för bussar. Det är en nyhet som säkert välkomnas av företag och förare som kör på backiga vägar och som hittills har tyckt att motorstyrkan har varit lite klen, inte minst på dubbeldäckaren 9700 DD.
Den nya plattformen kan fås med en motoreffekt på 380, 420, 460 eller 500 hästkrafter som samtliga kan köras på HVO, de två starkaste även på biodiesel. Bussens vikt är inte högre med den nya 13-litersmotorn än med den tidigare 11-litersmotorn.
Samtidigt lanseras en ny generation av Volvos välkända växellåda I-shift, G-versionen. Av tillverkaren uppges den vara snabbare, driftsäkrare och ha en mindre friktion samt mjukvara som är optimerad för turist- och beställningstrafik samt långlinjetrafik.
Den nya växellådan bidrar till att Volvo har lyckats minska bränsleförbrukningen med upp till nio procent i jämförelse med dagens turistbussplattform.
– Vi ser hela drivlinan som ett vinnande koncept, säger Mattias Forssén, Global Product Director på Volvo Bussar.
– En av hörnstenarna är det nya unika kylsystemet, samtidigt som den nya versionen av Volvo I-Shift i kombination med den nya motorn gör det möjligt att reducera motorvarvtalet ytterligare.
Ny förarplats
Förarplatsen med instrumentpanel är helt ny och ersätter den tidigare, lätt ålderstigna panelen. Den ny panelen skiljer sig en hel del från den tidigare. Samtliga instrument är placerade mitt i panelen och där finns även navigeringssystemet vilket gör att föraren inte behöver titta snett framåt för att se det. En fiffig ljusram runt panelen har också en viktig säkerhetsfunktion. På indikationer från systemet för förarstöd lyser ”ramen” rött om en kritisk situation skulle uppstå.
Bland säkerhetsfunktionerna finns också en display som visar föraren om någon av sidoluckorna inte skulle vara ordentligt stängd samt vilken lucka det i så fall är. Föraren varnas också om lufttrycket i något däck skulle vara för lågt – en viktig detalj för såväl körning som för bränsleekonomi.
För förarens säkerhet har också kollisionsskyddet för förarens knän utvecklats så att det kan absorbera 35 procent mer energi.
9000-serien har också fått ny fjädring bak, vilket gör att gången är stabilare. Dessutom kan bussen nu ha ett släp på 3,5 ton mot tidigare 2,8 – säkert välkommet för företag som kör shoppingresor till utlandet eller långresor med mycket bagage.
Samtliga versioner, utom dubbeldäckaren 9700 DD kan fås med Volvo Dynamic Steering, VDS. Det är en teknik som, sedan den introducerades för några år sedan, har uppskattats av många förare eftersom den minskar påfrestningarna på förarens axlar, nacke och armar, samtidigt som bussens gång blir stabilare.
Ergonomin för föraren har förbättrats och på 9900-modellerna kan föraren nu vinkla ratten efter sitt eget önskemål.
Tyst
Till det yttre är det inte mycket som skiljer Volvos helbyggda 9700 och 9900 på den nya plattformen från dagens versioner. En nyhet som syns är dock att bussen nu kan fås med digitala backspeglar. Eftersom de traditionella speglarna är ersatta med kameror minskar risken för dyra vagnskador, samtidigt som luftmotståndet blir mindre. Det bidrar i sin tur till cirka 1,5 procents minskning av bränsleförbrukningen.
En annan skillnad som syns utifrån är luftintaget till motorn som nu har ett delat kylsystem där de båda delarna är fristående och drivs av mycket energieffektiva fläktar.
– Det fina med det här upplägget är att vi inte bara sparar bränsle. Vi kan dessutom upprätthålla en extremt jämn temperatur i motorrummet. Detta ger längre serviceintervall, säger Mattias Forssén.
Kompressorn till luftkonditioneringen har flyttats till motorrummet vilket gör bussen tystare invändigt. Vi slogs själva av hur låg bullernivån var under färd.
I tvåaxlig version kan den nya 9700 nu fås även med bakdörr och toalett bak i den nya 13,1-metersversionen. Efter önskemål från kunder i Norden introduceras nu också en treaxlig verion av både 9700 och 9900. Det innebär att Volvo 9700 nu kan fås tvåalig med en längd av 12,4 – 13,1 meter och treaxlig i 13,1 – 15,0 meters längd. Dubbeldäckaren 9700 DD har en längd på 13,0 – 14,8 meter och den tvåaxliga 9900 är 12,4 meter lång medan den treaxliga kan fås 13,1 – 13,9 meter lång.
– I och med lanseringen av den nya bussplattformen tar vi ytterligare ett viktigt steg i att erbjuda hållbara lösningar inom persontransporter, säger Volvo Bussars vd Anna Westerberg.
– Med den nya plattformen minskar bränsleförbrukningen och därmed också de totala utsläppen. Volvokoncernen har en tydlig vision och ett starkt engagemang för hållbarhet. I vår strategi för nollutsläpp ingår inte bara dagens elfordon. Vi har även inkluderat fördelarna med alternativa bränslen och stora effektivitetsförbättringar inom fjärrtrafiken.
Nya Volvo 9700 och 9900 finns på marknaden i början av nästa år.
Kolla även Buss-TV:s testkörning av nya Volvo 9900!
Lämna ett svar