
Buss- och lastbilstillverkaren Scania fick beställningar på fler bussar under det andra kvartalet i år, jämfört med samma tid förra året. Foto: Ulo Maasing.
Buss- och lastbilstillverkaren Scania fick beställningar på fler bussar under det andra kvartalet i år, jämfört med samma tid förra året. Orderingången uppgick till 1 485 bussar, en ökning med 37 procent jämfört med andra kvartalet 2021. Det framgår av Scanias delårsrapport som presenterades på torsdagsmorgonen. Mest ökade orderingången i Latinamerika, 150 procent, till 523 bussar med Argentina som starkaste marknad.
Omsättningen för bussarna ökade med två procent under det första halvåret och uppgick till 3 448 miljoner kronor. Under det andra kvartalet ökade omsättningen med 41 procent till 2 238 miljoner kronor.
Scania särredovisar inte lönsamheten i bussverksamhet. För Scania som helhet var omsättningen under första halvåret samma som i fjol, 74,7 miljarder kronor. Lönsamheten minskade med 42 procent till 5,7 miljarder kronor.
Under andra kvartalet i år ökade omsättningen med två procent jämfört med fjolårets andra kvartal till 39,9 miljarder. Rörelseresultatet minskade till tre miljarder.
I Europa ökade orderingången på Scaniabussar med fyra procent och uppgick till 488 bussar.
Scanias leveranser av bussar ökade med 36 procent till 1 288 bussar under det andra kvartalet 2022.
Under det första halvåret ökade beställningarna av bussar med 51 procent jämfört med första halvåret i fjol, från 2 088 till 3 150 bussar. Leveranserna minskade däremot med 36 procent, från 492 till 315 bussar. Även Scanias marknadsandel på den europeiska bussmarknaden minskade, från 6,0 till 5,5 procent.
Lämna ett svar