Det snabbt växande antalet A-traktorer i landet är på flera håll ett allt större problem för busstrafiken. A-traktorerna sinkar bussarnas framkomlighet, spräcker tidtabellerna och stressar bussförare. ”För många chaufförer innebär det en stressfaktor”, säger Ronny Sunesson, busschaufför och ordförande för trafiksektionen vid Kommunal väst till Kungsbacka-Posten.
Antalet A-traktorer har ökat dramatiskt det senaste året. Enligt siffror från Transportstyrelsen är ökningen från juli 2021 till juli 2022 i hela landet nästan 28 procent. Nu finns i Sverige 50 000 A-traktorer, dubbelt så många som för två och ett halvt år sedan.
Till tidningen säger Ronny Sunesson att samtidigt som hastighetsbegränsningen på vissa sträckor är 80 kilometer i timmen tvingar A-traktorerna ner den till 30 kilometer i timmen utan att det finns någon möjlighet att köra om.
– Det händer varje dag att våra chaufförer hamnar bakom A-traktorer utan möjlighet att köra om. Det påverkar våra förutsättningar att hålla tiderna. För passagerarna som ska med en anslutning är det ju jätteviktigt att vi håller tiderna, säger Ronny Sunesson till Kungsbacka-Posten.
– För många förare är det en stressfaktor. Särskilt för dem som är nya i branschen och vill göra ett bra jobb.
Det verkar dock inte vara ett generellt problem i alla län. Här på ön (Gotland) har frågan ställts tidigare till trafikledningen men de kan inte påstå ett detta problem är större idag än det varit innan. Då får man ha med i tankarna att det finns relativt mycket bilburen ungdom på ön och dessutom få vägar med ordentligt tilltagna asfalterade vägrenar.