Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökad räckvidd för Mercedes-Benz elbussar

Daimler Buses kommer på mässan Innotrans i Berlin bland annat att presentera sin batteribuss eCitaro med vätgasdriven räckviddsförägrae. Foto: Daimler Buses.n

Daimler Buses, med Mercedes-Benz och Setra bussar, kommer att presentera flera nyheter på den stora mässan InnoTrans i Berlin den 20 – 23 september. Bland nyheterna finns en vätagasdriven räckviddsförlängare för batteribussen eCitaro, möjligheter för trafikföretag att ha bättre koll på sin bussflotta och nya, kapacitetsstarkare batterier för elbussar.

Mercedes-Benz batteribuss eCitaro kommer från nästa år att kunna fås med en bränslecellsdriven räckviddsförlängare. Denna gör det onödigt att behöva ladda bussen under trafikdagen, även om den kör en lång sträcka varje dag.

Tankning av vätgas. Foto: Daimler Buses.

Under genomsnittliga förhållanden kan en 12-meters eCitaro med räckviddsförlängare köra upp till cirka 400 kilometer på en laddning medan en ledbuss klarar cirka 350 kilometer. Den räckviddsförlängare som Mercedes-Benz planerar att introducera 2023 bygger på en bränslecell med 60 kW effekt, vilket enligt Daimler gör det möjligt att klara även mycket långa dagliga körsträckor utan laddning. Endast depåladdning behövs.

Redan i slutet av det här året kommer eCitaro att kunna levereras med en ny generation batterier, NMC3-batterier. Förkortningen står för den tredje generationens nickel-mangan-kobolt-batterier och batterierna kommer att finnas i såväl de helt batteridrivna versionerna av elbussen som i den version som har räckviddsförlängare. Tolvmetersversionen av eCitaro får en högsta batterikapacitet på 588 kWh, ledbussen 686 kWh.

Under genomsnittliga trafikförhållanden blir räckvidden för den helt batteridrivna elbussen 280 kilometer och för ledbussen 220 kilometer, men under gynnsamma förhållanden uppgår räckvidden till drygt 300 kilometer.

Daimler Buses introducerar även nya funktioner i sin digitala tjänst Omniplus On. Foto: Daimler Buses.

Daimler Buses introducerar på Innotrans även nya funktioner i sin digitala tjänst Omnilpus On. Daimler har valt att kalla den nya, utökade tjänsten för företag med större bussflottor Omniplus On Uptime Pro. Tjänsten gör det möjligt för bland annat trafikledningen att i realtid se den information som föraren ser på instrumentpanelen för alla bussar som går i trafik. Det eliminerar risken för missförstånd mellan förare och trafikledning, exempelvis på grund av språksvårigheter.

Med hjälp av komplicerade algoritmer gör systemet en aktuell bedömning av hur allvarliga olika felmeddelanden är. Det är i sin tur ett stöd för trafikledningen när det gäller att avgöra om bussen måste till verkstad.

Om ett verkstadsbesök verkligen är nödvändigt levererar systemet utförliga och raka preliminära analyser av felmönster för att åstadkomma en så effektiv reparation som möjligt. Data från Uptiome pro kan också importeras till trafikföretagets eget datasystem. Omniplus On Uptime pro kommer ut på marknaden redan under september.

Den satsning som Daimler Buses gör på Innotrans är intressant, inte minst med tanke på att företaget för första gången har beslutat att inte delta med några bussar i inomhusutställningen på IAA i Hannover som äger rum samtidigt med Innotrans. Flera andra busstillverkare, bland andra Volvo, VDL och Solaris, avstår helt från deltagande på IAA; medan några av dem som Solaris och VDL väljer att ställa ut på Innotrans.

Mässan i Berlin är därmed på väg att ta ytterligare ett steg mot en mässa som täcker in hela kollektivtrafiksektorn, inte bara spårtrafik som Innotrans en gång uteslutande fokuserade på.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)