Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

IT-företag för kollektivtrafik expanderar till Stockholm

I den lösning från Konst som Transdev köpt till Storstockholm ingår bland annat infosystem för resenärerna. Foto: Consat.

IT-företaget Consat Telematics, med bas i Partille och med verksamhet i en lång rad länder och på flera kontinenter, gör nu en första inbrytning på marknaden för kollektivtrafik i Storstockholm. Det är Transdev som har valt Consats IT-lösning CTS för ombordsystem och trafikledning till sin nystartade trafik åt SL i norra Storstockholm.

Tidigare installerade SL egen utrustning i bussarna för att täcka sina behov. Så är det inte idag vilket gör att bussoperatörerna får ansvara för leverans av motsvarande information från bussarna.

Leveransen till Transdev i Storstockholm är den första av CTS nya webbaserade förargränssnitt som kan visas i skärmar som kontrolleras av tredje part.

– I takt med att beställare ställer högre tekniska krav behöver trafikoperatörer upprätthålla hög kvalitet; CTS är en del i kedjan som levererar den data som SL efterfrågar. Vi som leverantörer har jobbat med den typen av dataströmmar under årtionden, medan det är nya krav för bussoperatörerna, säger Oscar Rosenstam, produktchef för Consat Telematics.

Att Transdev nu börjar använda Consats lösning är en milstolpe för telematikbolaget som tidigare inte har levererat sitt CTS-system till Stockholmsregionen.

– Det är otroligt viktigt för oss att ha full kontroll på våra tjänsteleveranser till beställaren. Här ser vi bland annat att övervakningstjänsterna i CTS tillsammans med Transdevs realtidsplattform hjälper oss att få mer information ända ner till komponentnivå i bussarna, samtidigt som de möjliggör en snabb och effektiv felsökning i händelse av driftstörning. Det kan ge oss en än bättre service gentemot våra resenärer, säger Adam Fall, IT-chef på Transdev.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)