Nu har kölsträckningen för Scandlines nya, utsläppsfria färja ägt rum på det turkiska varvet Cemre. Färjan sätts in på rutten Rødby – Puttgarden 2024 och har därför fått namnet PR24. Men någon kölsträckning i egentlig bemärkelse blev det inte. Som andra moderna fartyg byggs PR24 inte upp från en köl, utan i skrovsektioner. ”Kölsträckningen” utgjordes i själva verket av att den första sektionen av skrovet kom på plats i torrdockan.
Fartyget är det första i en ny generation färjor som ska sättas in på rutten. Sex år senare, 2030, ska samtliga färjor på linjen vara emissionsfria.
Den nya färjan kan laddas på endast 17 minuter i Rødby. Under överfarten som tar 70 minuter är färjan emissionsfri, men den kan också köras som hybridfärja som redan sker på Scandlines linjer mellan Danmark och Tyskland. Som hybridfärja kortas överfartstiden till 45 minuter.
Inför de nya färjornas ankomst pågår redan arbetet med att bygga om färjeterminalerna i Rødby och Puttgarden.
Det nya fartyget är primärt en färja för lastbilstransporter och passagerarkapaciteten är begränsad till 140 personer.
Lämna ett svar