Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fler elbussar från MAN

MAN:s elbussfamilj växer. Nykomlingar är ett elbusschassi för karossering av andra tillverkare och en 10,5-metersversion av Lion´s City E. Bild: MAN.

Busstillverkaren MAN lanserar nu fler versioner av sin batterielektriska stadsbuss Lion´s City E. Det är dels en 10,5 meter lång midibuss, dels en lågentréversion av normalstora Lion´s City E. Det avslöjade MAN:s busschef Rudi Kuchta på en presskonferens i veckan inför IAA-mässan i Hannover. MAN kommer dock i likhet med flera andra stora busstillverkare inte att ställa ut några bussar på IAA Transportation. Kuchta uppgav också att MAN ska leverera 57 Lion´s City E batteribussar till Lund för den trafik som Keolis där vunnit i den upphandling av stadstrafiken i Lund som Skånetrafiken avgjorde tidigare i år (klicka här).

Hittills har MAN fått order på mer än 1 000 exemplar av Lion´s City E, konstaterade Rudi Kuchta belåtet. Sverige är en av de stora marknaderna för MAN:s elbussar och i runda tal var tionde elbuss som MAN fått order på gäller Sverige. Den senaste stora ordern till Keolis i Lund gäller 45 tolvmetersbussar och tolv 18-metersbussar med låggolv.

De två nya versioner av Lion´s City med batteridrift är mot den bakgrunden högintressanta för den svenska marknaden.

Rudi Kuchta, chef för bussverksamheten vid MAN Truck & Bus.

Kortare elbuss
Tidigt nästa år börjar serieproduktionen av den 10,5 meter långa Lion´s City 10 E vid MAN:s polska fabrik i Starachowice. Bussen kan fås med en batterikapacitet på upp till 400 kWh och en räckvidd på 300 kilometer. Den är i praktiken en kortare version av Lion´s City 12 E – med samma bredd, höjd och överhäng fram och bak. Det är något som MAN:s konstruktörer har nått genom att helt enkelt plocka bort en fönstermodul mellan axlarna och därmed gjort bussen kortare än storebror. Vikten är också cirka 350 kilo lägre.

Hjulbasen har minskat från cirka 6 till 4,4 meter och vändradien är mycket liten: 17,2 meter.

Tiometersbussen kan liksom den större modellen fås även med tre dörrar, vilket dock miknskar antalet sittplatser till 29.

Liksom i tolvmetersbussen finns inget motorrum som stjäl utrymme inne i bussen vilket gör att den kan ha upp till 33 sittplatser och en kapacitet på totalt 80 passagerare. Det är med andra ord en buss som storleksmässigt skulle klara en mycket stor del av stadstrafiken i medelstora eller mindre svenska städer.

Litiumjonbatterierna kan fås i fyra eller fem paket som är installerade på taket och har en effekt på upp till 400 kWh. Laddning sker i depå via CCS-kontakt. Full laddning vid fyra batteripaket tar mindre än 2,5 timmar, medan fembatteripaket tar drygt tre timmar att ladda. Motorn är samma centralmotor som på övriga versioner av Lion´s City E.

Som standard har bussen den koldioxidbaserade luftkonditionering som MAN introducerade tidigare i år. Och kapaciteten lär räcka till eftersom systemet ska klara att kyla tio kubikmeter mindre luft än hos storebror.

Elektrisk lågentré
Nästa år kommer MAN också med en batteridriven lågentréversion av Lion´s City 12 E. Det är en buss som säkert kommer att väcka stort intresse här i Norden där lågentrébussar är mycket populära.

– Vi introducerar versionen för att möta efterfrågan på marknaden, framhöll Rudi Kuchta på presskonferensen, dock utan att avslöja några detaljer om den nya versionen.

Att MAN ska komma med såväl en batteridriven lågentrébuss och en batteridriven intercitybuss, dvs en buss för regiontrafik och längre linjetrafik, ute på marknaden år 2025 antydde Kuchta redan tidigare i år i samband med Bus Euro Test i Limerick, Irland i maj.

MAN introducerade i fjol lågentrébussen Intercity LE. Nästa år kommer en stadsbussversion. Foto: Ulo Maasing.

Rudi Kuchta bekräftade också MAN:s planer (klicka här) på att nästa år introducera ett elbusschassi för världsmarknaden. Det nya chassit ska kunna karosseras av andra tillverkare runt om i världen och kommer att finnas i i låggolvs- lågentré- och höggolvsversioner.

Ytterligare en nyhet som MAN introducerar nästa år är en ny variant av den lågentréversion av regionbussen Lion´s Intercity LE som presenterades 2021 (klicka här). Den nya versionen är mer anpassad för stadstrafik och aviserades redan vid lanseringen av regionbussen.

Bussmagasinet återkommer med mer information om nyheterna från MAN.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)