Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Vätgas istället för diesel: Storföretag utvecklar drivlina för vätgasdrivna bussar

Tyska ZF och Freudenberg utvecklar en bränslecellsdriven drivlina för bussar och lastbilar. Bild: Freudenberg.

De två tyska företagen ZF och Freudenberg ska tillsammans utveckla drivlinor för bränslecellsdrivna bussar, tunga lastbilar och arbetsmaskiner. Nästa år ska de första prototyperna rulla ut i trafik och serieproduktionen inledas kort därefter. Även expressbussjätten FlixBus är engagerad i arbetet. ZF är välkänt för sina växellådor och drivlinor medan Freudenberg under en längre tid har arbetat med utveckla bränslecellsdrift av fordon.

I fjol inledde Freudenberg och ZF forsknings- och utvecklingsprojektet HyFleet med sikte på att utveckla en bränslecellsdriven drivlina för långfärdsbussar. I det projektet är även FlixBus engagerat (klicka här). Nu meddelar företagen att man intensifierar arbetet och även gör en gemensam, långsiktig satsning.

Syftet är att utveckla en integrerad drivlina för bränslecells- och batteridrift, i första hand för bussar och lastbilar, men senare även för arbetsfordon och marina tillämpningar.

Freudenberg ska erbjuda skalbara kraftsystem i form av paket med olika effekt, medan ZF ska erbjuda kompletta elektriska drivlinor på upp till 360 kW kontinuerlig effekt. Detta ligger i linje med ZF:s nya eldrivlina för tunga fordon, CeTrax 2, med centralmotor.

När det gäller att minska de fossila utsläppen från transportnäringen säger sig ZF se en klar trend för tekniken med bränsleceller på grund av att den ger längre räckvidd och minskade tankningstider. ZF räknar med att tekniken år 2030 ska ha 20 procent av marknaden för tunga, kommersiella fordon.

– Bränslecellstekniken kommer att vara en gamechanger när det gäller att minska transportnäringens fossila utsläpp. Genom vårt samarbete med Freudenberg kommer vi att utveckla starkt integrerade lösningar med vätgasdrivna kommersiella elfordon. Genom att minska tillverkarnas utvecklingskostnader kommer vår lösning också att bidra till att sänka den totala ägarkostnaden, Total Cost of Ownership, säger Wilhelm Rehm som i ZF:s styrelse har ansvaret för bland annat lösningar för kommersiella fordon.

De första prototyperna ska finnas ute på vägarna 2023.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)