
Sex bussresearrangören och turistbussföretag berättar om sommaren och framtiden. Foto: Volvo Bussar.
Under våren och sommaren har många bussbolag upplevt en lavinartad ökning av beställningsresor. Bussarna kör för högtryck och för flera bolag är det bästa säsongen någonsin. Utlandsresorna går också bra för vissa, även om försäljningen inte är tillbaka på 2019 års nivå.
Av Paula Isaksson
Trots hotande lågkonjunktur med höjda räntor och skenande elpriser är framtidssynen överlag positiv i branschen. Samtidigt är framförhållningen kort med kunder som bokar allt senare och senare.
Johan Ekman, vd EkmanResor 1st Bussness Class och EkmanBuss Flexibussitet i Stockholm:
”Beställningstrafiken inom EkmanBuss har gått som tåget från april, maj. Jag har aldrig varit med om något liknande, inte ens före pandemin utan det har exploderat trots att vi har varit tvungna att ta betalt för ökade drivmedelspriser och andra kostnader. Men det verkar har funnits en förståelse för det.
Däremot är det svårare när det gäller resor. Vi fyller inte bussarna, framför allt när det gäller utlandsresor, där är det nästan stendött. Tidigare har vi till exempel kört med dubbeldäckare till Polen minst två, tre gånger om året, men det är helt omöjligt och det måste ha med Putin att göra. Långresorna går heller inte bra, fast jag tycker att de egentligen borde göra det eftersom folk vill flyga allt mindre.
Det är väldigt tydligt att folk bokar allt senare så vår framförhållning blir väldigt dålig. Folk är oroliga för man vet inte vad som händer i världen och man känner oro för ekonomin. Man håller i pengarna igen.
Till hösten ser det ganska lugnt ut, men eftersom folk bokar allt senare hoppas jag att det fortsätter som det har gjort nu. I början av veckan ser det inte jättebra ut, men när den är slut så har det ändå rullat in. Vi är verkligen slutsålda, så jag ska inte klaga”.
Magnus Pettersson, vd Trossö Buss:
”Beställningstrafiken har ökat inom business to business och är i stort sett återställd mängdmässigt sett. Vi har i princip full beläggning på våra bussar, vi sålde aldrig några av dem under pandemin så vi har alla kvar.
Däremot går det lite trögt med paketresorna. Vi har lite dagsresor och shoppingresor till Tyskland, men sådant som vinresor till Italien och rundresor i Polen går trögt. Jag tror att folk fortfarande är restriktiva med att åka iväg och att de har skaffat sig andra vanor. De kör hellre omkring själva och vad jag har hört är folk lite oroliga över att åka utomlands. Sedan tror jag att ekonomin också spelar en stor roll, det är ju en instabil situation överlag med krig och ökade elpriser och räntor. Det är många parametrar som spelar in, tror jag.
Vi hoppas nu på julmarknaderna, de börjar komma igång men det är inte alls som det brukar vara normalt sett. Fortfarande är det ett par månader kvar till jul men vi är ju piskade att hålla avstämningsdatumen med hotellen. Idag har resenärerna inte någon framförhållning, och det är ett stort problem. Förr bokade de korta resor ett halvår innan avfärd, men nu kan det handla om bara ett par veckor. De avvaktar in i det längsta för de är rädda att resan ska bli inställd och att de inte ska få pengarna tillbaka. Men det får de ju, vi har blivit experter på att betala tillbaka pengar till våra gäster. Det är inte muntert, precis.
Men jag ser ljust på framtiden och tror att man får vänja sig vid att det osäkra omvärldsläget påverkar paketresandet. Det viktigaste för oss har varit att få igång beställningstrafiken, det är den stora biten för oss”.
Mattias Dahlström, vd Hedmans Buss:
”Beställningstrafiken har gått jättebra, vi har haft fullt med körningar hela sommaren så det har släppt otroligt mycket. Det beror nog på flera saker men först och främst finns det ett uppdämt behov. Många företag, skolor och föreningar har hållit på sina resor, men nu vill de komma ut. På samma sätt är det med privata fester så nu kommer allting på en gång.
Sedan är det också så att en del av mina kollegor tyvärr försvann under pandemin. De har inte orkat med och dragit ner så nu är vi inte lika många som kör beställningstrafik som innan. Själva har vi kunnat behålla våra bussar och hela vår förarkår tack vare att vi kunde vara flexibla i trafiken under pandemin.
Vi har inte så mycket paketresor och har knappt hunnit med den delen på grund av alla beställningsresor. Kunderna har hört av sig och efterfrågat resor, men vi har inte haft tid att arrangera i den utsträckning som vi skulle ha velat. Vi måste prioritera beställningstrafiken i det här läget.
Att återvinna resenärernas förtroende har gått bra, både gamla och nya resenärer har kommit till oss. Vi har ett starkt varumärke och har varit etablerade i många år. Hösten ser till och med bättre ut än innan pandemin. Vi har gjort en del prisjusteringar på grund av de ökade drivmedelspriserna, men har inte fått avslag på offerter på grund av det. Men jag tror det kan komma, ännu har de höga elpriserna inte slagit fullt ut på vår verksamhet, men troligtvis kommer det märkas under vintermånaderna”.
Öresund Transfer, vd Jesper Åberg:
”Från mars till juni hade vi nog vår bästa säsong någonsin, vi satte omsättningsrekord. Det var en riktigt hög efterfrågan och den har hållit i sig. I vanliga fall brukar vi ha lite mindre att göra i juli eftersom vi bara kör beställnings- och transfertrafik, men då var det fortfarande tryck. Det kommer nog stabiliseras lite nu i september, men vi ser fortfarande ett högt bokningsläge under hösten. Fast det är svårt att veta för när man kör beställningstrafik har man inte bokningar flera månader framåt i tiden, utan många kunde bokar väldigt sent.
För att klara av alla beställningar jobbar vi med de andra mindre bussbolagen i regionen. Samtidigt finns det inte jättemånga kvar att samarbeta med, en del har försvunnit på grund av att man har gått i pension och det har även sålts en del bolag. Men vi brukar vara restriktiva och tar inte beställningar till fler än en, eller två turer, utöver det som vi själva klarar av att köra. Det innebär att vi tyvärr måste tacka nej till kunder, det skulle annars inte gå att hantera.
Vi är faktiskt livrädda för att vi ska ta på oss för mycket i höst. I somras var det stora aktörer som avbokade sina kunder och det verkar vara en tendens även i höst. De kunde ringa till tio till femton av sina kunder under samma dag och efter det ringde kunderna desperat till oss. Vi blev nedringda något så fruktansvärt och det var väldigt stressigt.
Vår största andel kunder är företag men vi kör också en del för kyrkor, dock inte för så många föreningar. För att få täckning för våra bränslekostnader har vi justerat upp priserna. Det var en jättestor höjning av HVO100 vid årsskiftet som vi inte var riktigt beredda på och då hade vi heller inte med något om bränsletillägg i våra resevillkor. Så det var tufft i början, men det brukar finnas en förståelse hos resenärerna, det flesta tycker det är normalt med prishöjningar.
Innan pandemin annonserade vi lite på Google men det har vi inte behövt nu utan kunderna hittar själva till oss, så det är positivt. I maj förvärvade vi HJ Buss och det gör att vi kan samordna lite mer och får mer resurser. Jag ser positivt på framtiden, under pandemin var man stressad för ekonomin, nu är man stressad över att inte hinna köra allt”.
Jeanette Larsson, marknadschef Scandorama:
”Vi har haft en väldigt bra säsong, framför allt i juli och nu i september och oktober, och har fått tacka nej till gäster för att det är fullbokat på många resor. Så vi tycker att det har tagit sig riktigt bra, jämförelsevis med hur vi har kämpat de två senaste åren. Försäljningen är inte uppe i 2019 års volym, men det hade vi heller inte väntat oss.
Det som går iväg under september och oktober är vinresor, kryssningar och rundresor i Italien. Många vill till Italien och det finns rätt mycket att välja på. Förra året var inte storstäder särskilt intressant, men det har också tagit sig. Folk känner till och med att det är ok att resa till Prag och Krakow, till skillnad mot i våras.
Jag tror att uppsvinget handlar om bussresandets fördelar, det är bekvämt att allt är fixat och du får många upplevelser. Efter allt som hänt tycker kunderna det är skönt att resa med en researrangör som har koll på läget och uppdaterar om det skulle komma restriktioner eller andra förändringar.
Om vi tittar framåt är det självklart att vi kommer bli påverkade av de höjda räntorna, elpriserna och matpriserna. Semestern är något som folk kommer kunna dra in på, det är ju inte lika lätt att dra ner på kostnaderna för mat och el. Samtidigt kanske våra kunder inte blir lika drabbade som andra av höjda räntor, eftersom de ofta inte har så mycket lån.
”Sommaren har varit väldigt bra, måste jag säga. Det som har bokats fullt först är Norgeresorna med Lofoten och Hurtigruten. Folk har varit väldigt sugna på Norge, det har funnits ett uppdämt behov. Vi säljer också väldigt mycket åt Viking Line och deras Cinderella som har gått på destinationskryssningar till Bornholm, Ystad och Visby. Det har varit i stort sett fullbokat hela tiden med extrabussar vid varje avgång.
Resenärerna har kommit tillbaka av sig själva så det känns jättebra och tryggt. Många av våra stammisar har gått och väntat på att få resa. Europa har däremot gått så där, vi har fått iväg några resor till Holland och grupper till Österrike, men annars är man lite försiktig med Europa. Det tror jag har att göra med kriget, inte med pengarna.
Under pandemin stod allting stilla för oss, vi har ingen skol- eller linjetrafik, utan lever på det som vi producerar själva och har elva bussar som vi ska hålla igång. Men nu har vi haft mycket beställningstrafik så det har varit svårt att få bussar och personal att räcka till. Under hösten ser det också väldigt bra ut med Cinderellakryssningar och dagsresor med seniorföreningar. Sedan kommer julborden igång i mitten av november så det håller väl i sig fram till nyår.
Nu är den stora utmaningen bränslepriserna, elpriserna och all publicitet kring att vi är på väg mot en lågkonjunktur. Men vi ser positivt framåt och tror att vi kommer reda ut det här, har vi klarat av pandemin måste vi klara detta också”.
Lämna ett svar