Busstillverkaren Iveco Bus lanserade den här veckan en 18-meters ledbussversion av sin gasdrivna tolvmetersbuss Urbanway Hybrid CNG som introducerades i somras (klicka här). Bussen är en lätthybrid som kombinerar el- och gasdrift samt har 16 procents mindre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp jämfört med gasversionen samma buss. Premiären ägde rum på bussmässan Autocar Expo i Lyon, Frankrike, förra veckan. Vid drift med biogas minskas koldioxidutsläppen med upp till 83 procent enligt Iveco Bus.
Den nya ledbussen kommer också i ett särskilt utförande för BRT-system (Bus Rapid Transit) och då under namnet Crealis. Leveranserna av den nya ledbussen inleds i slutet av året.
Drivlinan är utvecklad i samarbete mellan Iveco Bus och Voith för dess växellåda DIWA NXT och Ivecos motor Cursor 9. Tekniken bygger på ett 48-volts batteri, monterad på busstaket. Batteriet laddas vid inbromsning och energin från batteriet används när bussen startar och accelererar från exempelvis hållplatser och trafikljus.
Lämna ett svar