Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Busstillverkaren VDL satsar tillsammans med ett energiföretag på att ge ”trötta” elbussbatterier ett nytt liv. Foto: VDL.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Nytt liv för VDL:s elbussbatterier; Stororder till Mercedes-Benz på elbussar med vätgasdriven räckviddsförlängare; Hybridbussens tid är inte förbi.

Nederländerna: Elektrifieringen av fordonsflottan innebär att väldiga mängder av batterier blir tillgängliga för återanvändning. Nederländerna har en stark ambition att snabbt ställa om kollektivtrafiken med buss, likaså allt fler lastbilar och personbilar till eldrift. Om alla bussar i landet är eldrivna 2030, likaså ett stort antal andra fordon kommer mer än 150 000 batterier i landet att behöva återvinnas.

Idag klassas batterierna som avfall och transporteras ofta utomlands för återvinning. Busstillverkaren VDL satsar nu på att istället ge batterier från elbussar ett andra liv, något som flera andra busstillverkare har gjort tidigare. Bland dessa finns Volvo och Irizar.

VDL har nu tillsammans med ett internationellt energiföretag, RWE, inlett ett projekt där gamla elbussbatterier används för energilagring. Först ut är batterierna från de 43 eldrivna ledbussar från VDL som Transdev satte i trafik i Eindhoven 2016. Nu har batterierna blivit för ”trötta” för att användas i bussarna där de ersätts av nya och kraftfullare batteripaket. Istället ska de gamla batterierna användas för stationär energilagring. De gamla bussbatterierna kopplas samman så att de fungerar som ett enda batteri och får då en lagringskapacitet på 7,5 megawatt och placeras vid RWE:s kraftverk i Moerdijk, Nederländerna.

RWE arbetar även med batteriprojekt i Tyskland, Storbritannien och USA. Företagets ambition är att öka lagringskapaciteten till tre gigawatt.

Daimler Buses har från ett tyskt trafikföretag fått en order på upp till 75 batteridrivna ledbussar med vätgasdriven räckviddsförlängare. Nu bygger trafikföretget en ny depå för bussarna. Bild: Rhein-Neckar-Verkehr GmbH.

Tyskland: Daimler Buses har fått en beställning på upp till 75 Mercedes-Benz eCitaro eldrivna ledbussar med vätgasdrivna räckviddsförlängare. Av ordern utgör 40 bussar en fast beställning och 35 en option. Beställare är det tyska trafikföretaget Rhein-Neckar-Verkehr GmbH som kör trafik i städerna Heidelberg, Mannheim och Ludwigshafen.

Bussarna har sex batteripaket om en sammanlagd kapacitet på 392 kWh. Batterierna är den senaste generationen litiumjonbatterier /NMC3). Bussarna är dessutom utrustade med en bränslecell som omvandlar vätgas till el från de sex vätgastankarna ombord. Tankarna har en sammanlagd kapacitet om 30 kilo. Med den bränslecellsdrivna räckviddsförlängaren får ledbussarna en räckvidd på över 300 kilometer. De båda bakersta axlarna är drivaxlar med elmotorer placerade nära hjulnaven.

På onsdagen togs ett första spadtag för den nya depå med vcätgasmack där bussarna ska stationeras.

Solaris levererar hybridbussar och elbussar till Spanien. Bild: Solaris.

Spanien: Även om elektrifieringen av busstrafiken nu domineras av helelektriska bussar fortsätter det att finnas en marknad även för hybridbussar. Lokaltrafiken i den spanska staden Elche, inte långt från Alicante, har i dagarna tagit emot en leverans på 17 hybridbussar av modell Solaris Urbino. Därmed utgörs hälften av den 59 bussar stora bussflottan i staden av hybridbussar.

Men nästa år ska flottan utökas med åtta fullelektriska bussar, även de från Solaris. Dessa blir de första elbussarna i Elche.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)