Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

EU-parlamentets utskott för transporter och turism vill snabba på utbyggnaden av laddstationer och vätgasmackar. Foto: Ulo Maasing.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: EU-parlamentet vill ha tätt mellan laddstationer och vätgasmackar; Italienskt-portugisiskt samarbete om vätgasbussar; Holländska Ebusco in på ny marknad.

EU: EU-parlamentets utskott för transporter och turism vill att det ska vara högst 60 kilometer mellan laddstationer och 100 kilometer mellan vätgasmackar på det europeiska vägnätet. För personbilar vill utskottet att kravet ska gälla alla större vägar inom EU, för lastbilar och bussar ska kravet gälla stomvägnätet, det så kallade TEN.T-nätet (klicka här för en karta).

EU:s medlemsländer ska senast under 2024 presentera sina planer på hur man ska nå målet. Laddstationer för personbilar med ett avstånd på högst 60 kilometer från varandra ska finnas längs de europeiska huvudvägarna 2026 och tankstationer för vätgas senast 2028.

Portugisiska Caetano/Toyota och italienska IAA siktar på produktion av vätgasbussar i Italien. Foto: Caetano.

Italien: Med sikte på att börja tillverka vätgasdrivna bränslecellsbussar år 2024 har den portugisiska busstillverkaren Caetano och italienska IIA (Industria Italiana Autobus) tecknat avtal om produktion och marknadsföring av bränslecellsbussar. Bussarna ska vara baserade på Toyotas bränslecellsteknik och den teknik som Caetano har utvecklat för sina bränslecellsbussar. Toyota är storägare i Caetano.

Enligt avtalet ska IAA med början redan i år marknadsföra Caetanos bränslecellsbussar som säljs under ett gemensamt varumärke med Toyota. 2024 ska IAA också starta produktion av bussar för såväl den italienska som den internationella marknaden, utrustade med Caetanos drivlina H2.City Power Kit. Det är en modul för vätgassystem som Caetan har utvecklat och som använder bränsleceller från Toyota, LTO-batterier (Litium-Titan-batterier) och vätgastankar.

Holländska Ebusco har fått sin första elbussorder i Spanien. Bild: Ebusco-

Spanien: Den holländska elbusstillverkaren Ebusco gör en inbrytning på en för företaget ny marknad – Spanien. Det är lokaltrafiken i Barcelonaregionen, Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), som har tecknat en order på 21 tolvmetersbussar av modell Ebusco 2.2 med tillhörande laddutrustning för leverans under andra kvartalet nästa år.

Ordern är inte bara den första i Spanien utan den första i Sydeuropa för Ebusco som nu har beställningar från nio länder i Europa. Företaget har också gjort en betydande inbrytning i Danmark, Norge och Sverige.

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)