Om man ska beskriva Mellors lilla elbuss Sigma 7 med ett ord ligger det nära till hands att säga att den är söt. Men smaken är ju delad och alla kanske inte håller med. Helt klart är dock att Mellor Sigma 7 är en högintressant elektrisk minibuss med låggolv som nu gör entré på den svenska marknaden – och det med besked. Redan vid debuten har den beställts i närmare 50 exemplar, bland annat för flexlinjetrafik. De första fyra går dock till Nobina för trafik på en av Västtrafiks linjer i Göteborg. Större versioner och även en normalgolvsbuss med sikte på marknaden för skolbussar är på gång.
Sigma 7 är minstingen i den nya modellserie Sigma som brittiska Mellor presenterade i England tidigare i år och som vi då rapporterade om (klicka här).
Mellors produkter finns sedan tidigare i begränsat antal i Sverige, men där handlar det om minibussar som är byggda på chassier från tillverkare som Renault eller Iveco. Men Mellor har varit, och är, mycket mer än en traditionell påbyggare. I princip har man kapat bussarna bakom förarplatsen och byggt helt nya chassier. Filosofin har varit att eliminera känslan av varubil som transporterar passagerare.
Med Sigmaserien bygger Mellor för första gången en helt ny produktfamilj från grunden, samtidigt som man ger sig in på marknaden för större bussar. Och Mellor har skapat en buss som känns mycket inbjudande för resenärerna.
En bred dörr mitt emot rullstols-/barnvagnsplatsen gör på- och avstigning enkel och bekväm, även för den som har nedsatt rörlighet.
Inredning, antal rullstols- och sittplatser med mera bestäms av kunden men som riktmärke kan man säga att kapaciteten är 15 sittande och lika många stående – något som knappast är aktuellt vare sig i flexlinjetrafik eller på linje 57 i Göteborg där de första fyra bussarna ska rulla.
Förarplatsen är placerad över framaxeln.
Öppenhet
Trots att sjumetersversionen av Sigma är smal, 2,1 meter bred, känner man som passagerare att det är en riktig buss man åker med.
Stora fönsterrutor med långt nerdragna fönster gör interiören ljus och luftig.
Viktigare är kanske att alla passagerare, även rullstolsburna, har god utsikt genom fönstren. Det är ett resultat av en uttalad filsofi som Mellor har om att själva fordonet ska signalera lättillänglighet och öppenhet.
Företaget menar att det är viktigt för att öka kollektivtrafikens attraktivitet. Till intrycket av lättillgänglighet bidrar de små hjulen med 17,5-tumsdäck.
De längre versionerna av Sigma är bredare än sjuan. Sigma 8 och 9 är 2,35 meter breda medan Sigma 9 är 2,48 meter och så vidare.
Ljudnivå
När vi i våras fick prova ett av de första exemplaren av Sigma upplevde vi ljudnivån i Sigma 7 som överraskande hög. Då pekade företrädare för Mellor att det handlade om en förseriebuss som hade utsatts för många tunga tester och som dessutom av testskäl var utrustad med dubbla dörrar.
Skillnaden mot den buss vi nu tittat på är stor. Mellor har jobbat vidare med frågan och när vi provåkte en av de bussar som i dagarna levereras till Göteborg var ljudnivån betydligt lägre, även i relativt hög fart.
Mellor Sigma finns i sex olika modeller och mer än 20 versioner från sju till tolv meters längd. De bussar som nu hittills har funnit sin väg till Sverige är sjumetersversionen med låggolv.
– Men vi kommer också att erbjuda Mellor Sigma i åtta-, nio- och tiometersutförande, likaså att komplettera låggolvsbussen med normalgolvsbussar. Vi räknar med att dessa kommer att bli högintressanta för skolbussmarknaden. Förutom från svenska bussföretag har vi fått förfrågningar från flera håll i Norge, säger Margareta Lundqvist på BK Invest när vi besöker företaget i Henån på Orust.
BK Invest representerar Mellor i såväl Sverige som Norge. Företaget tar också ansvar för eftermarknaden.
Batterideal
Mellor har lagt ner stora ansträngningar på att hålla ner vikten på bussarna i Sigmaserien. Karossen är visserligen i stål men i övrigt har företaget använt sig mycket av kompositmaterial och lättviktsaxlar.
Dessutom har man inte satsat på maximal batterikapacitet utan dimensionerat batterierna för en räckvidd på 200 – 250 kilometer i normal stadstrafik och på en laddning. Mindre, och därmed lättare batterier innebär betydande besparingar för operatören.
– Vi menar att priset på Sigma 7 är konkurrenskraftigt, säger Steve Reeves som är affärsutvecklingschef på Mellors moderföretag Woodall Nicholson.
Han pekar på att Sigmas kommersiella livstid är 12 – 14 år, alltså klart längre än för andra minibussar på marknaden. Men batteriernas livslängd är kortare.
– Vi kan göra en särskild deal med kunden om batteribyte, vilket i sin tur pressar operatörens totalkostnader för bussen under dess livstid.
Bussen kan fås för laddning med såväl likström som med växelström, de större versionerna endast med likströmsladdning. Batterierna kommer från kinesiska CATL och har en kapacitet på 114 kWh – mer på de större versionerna av Sigma.
De Sigma 7 som nu levereras i Sverige har en räckvidd har en räckvidd på minst 200 kilkometer och har full A/C, dels på förarplatsen, dels i passagerarutrymmet.
Längd: 6,99 m
Bredd: 2,08 m
Höjd: 3,1 m
Hjulbas: 4,8 m
Främre överhäng: 0,95 m
Bakre överhäng: 1,24
Vikt 8 ton
Motor: Dana EP6
Maxeffekt: 135 kW
Normaleffekt: 60 kW
Bakaxel: Dana EP6
Lämna ett svar