
Vad sker med skattebefrielsen för höginblandade flytande biodrivmedel? Svensk busstrafik kan snart råka ut för en stor skattesmäll. Foto: Ulo Maasing.
Oron är stor inom Sveriges Bussföretag för att den svenska bussbranschen redan vid årsskiftet kan tvingas backa när det gäller miljöarbetet. Bussbranschen i Sverige leder idag omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Men EU-kommissionen ska nu fatta beslut om Sverige ska få fortsatt skattebefrielse för höginblandade flytande biodrivmedel, exempelvis HVO. Skattebefrielsen är en grund för att den svenska bussbranschen idag till över 85 procent kör på förnyelsebara drivmedel.
För bussbranschen utgör frågan om fortsatt skattebefrielse för höginblandade flytande biodrivmedel ett stort orosmoln, utöver andra utmaningar som energiskatter, drivmedelspriser, reduktionsplikt, tillgång till el med mera, uppger Sveriges Bussföretag.
Den sista december löper det undantag från EU:s statsstödsregler ut som Sverige har, vilket innebär att idag skattebefriade höginblandade biodrivmedel som HVO från årsskiftet kan komma att beläggas med skatt. Enbart för den upphandlade busstrafiken skulle det årligen öka regionernas kostnader med minst 800 miljoner kronor enligt tidigare beräkningar från Svensk Kollektivtrafik. Bussföretagen menar att kostnaderna förmodligen blir högre än så med tanke till den skenande prisutvecklingen på alla drivmedel.
– Inom Sveriges Bussföretag har vi intensivt arbetat med att påverka regeringen, regionala politiker med påverkansmöjligheter i Bryssel, våra systerförbund inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv och inte minst tillsammans med företrädare för Svensk Kollektivtrafik och SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) i syfte att tillsammans trycka på regeringen så att våra svenska politiker gör sitt yttersta för att få ytterligare tio års förlängt skatteundantag, kommenterar Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund.
Sverige har sänt in en ansökan till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse. Besked kommer senast i mitten av december.
Bussföretagen pekar på att Energimyndigheten samtidigt föreslår ändringar i reduktionsplikten. Idag berörs inte flertalet svenska bussar av denna eftersom de kör på höginblandade biodrivmedel. Dessa omfattas inte idag av reduktionsplikten.
Men i de diskussioner som nu förs finns det dock flera aktörer som för fram att också höginblandade biodrivmedel bör omfattas av – reduktionsplikten, konstaterar Sveriges Bussföretag.
– Detta skulle innebära en mycket kraftig kostnadsökning för landets kollektivtrafik, en kostnadsökning som man sannolikt inte kommer mäkta med, inte utan tydligt statligt stöd, framhåller Anna Grönlund.
Lämna ett svar