Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Alexander Dennis ska leverera ytterligare 50 batterielektriska dubbeldäckare till Manchester. Bild: ADL.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men den här gången också med en utblick utanför vår egen världsdel. Denna gång: Fördubbling i Manchester; Solaris och Karsan delar på huvudstad; Busstillverkare får order på tusentals elbussar.

Storbritannien: Manchester är en av de städer i Storbritannien där busstrafiken har återreglerats efter årtionden av avreglering. Dagen innan julafton blev det klart att den lokala trafikmyndigheten i Manchester (Transport for Greater Manchester) beställer 50 batteridrivna dubbeldäckare från busstillverkaren Alexander Dennis, ADL. Redan tidigare har Transport for Greater Manchester beställt 50 sådana bussar från ADL.

Bussarna i den nya ordern ska sättas i trafik i april 2024 och köras av två operatörer: Go North West och Diamond.

Återregleringen innebär nämligen inte att Transport for Greater Manchester ska köra busstrafiken i egen regi utan trafiken upphandlas ungefär som i Sverige. Däremot äger den regionala kollektivtrafikmyndigheten själva fordonen på samma sätt som är fallet med den lokala och regionala spårtrafiken i Sverige.

Under de årtionden som trafiken i Manchester, och på en del andra håll i Storbritannien, var helt avreglerad fanns det också en fragmentering där olika företag körde med olika taxor och biljettsystem och där varje företag beslutade om sitt eget linjenät. De nya bussarna i Manchester ska trafikera det nya trafiksystem som staden nu är i färd med att etablera, Bee Network.

Förebilden för Bee Network är London där bussar, tåg och spårvagnar utgör ett integrerat trafiksystem.

Karsan ska leverera 100 batteribussar och Solaris 100 trådbussar till Bukarest. Foto: Ulo Maasing.

Rumänien: Två busstillverkare, polska Solaris och turkiska Karsan, har vunnit var sin upphandling av bussart till Rumnäniens huvudstad Bukarest. Solaris ska leverera 100 trådbussar, medan Karsan har vunnit en order på lika många batteribussar.

Upphandlingen har tidigare avbrutits två gånger av staden eftersom man inte hade fått in några godtagbara anbud. Såväl trådbussarna från Solaris som batteribussarna från Karsan är tolvmetersbussar. Karsan ska leverera sin nya batteribuss e-ATA som lanserades i slutet av 2021 och som sedan dess har visats på flera stora mässor på kontinenten.

Leverans av bussarna ska ske inom tio månader.

Den indiska fordonstillverkaren Tata Motors har på kort tid fått order på mer än 2400 batteridrivna bussar. Bild: Tata.

Indien: Det är skillnad på stororder och stororder. Den indiska fordonstillverkaren Tata Motors har på kort tid fått två beställningar på elbussar. Totalt handlar det om mer än 2400 elbussar.

Lokaltrafiken i Delhi, Delhi Transport Corporation, tecknade dagen innan julafton en definitiv order på 1 500 elbussar från Tata. Busstillverkaren ska leverera, drifta och underhålla de tolv meter långa, luftkonditionerade bussarna under tolv år.

Bara några dagar tidigare fick Tata en liknande order om 921 elbussar till staden Bengaluru (Bangalore). Även där handlar det om, tolvmetersbussar som ska levereras, driftas och underhållas av Tata Motors under tolv år.

För Tata Motors innebär beställningarna från de båda indiska mångmiljonstäderna en ordentlig knuff framåt. Hittills har Tata levererat 730 elbussar.

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)